MMC Gamuda KVMRT telah mengumumkan penutupan jalan dan pengaktifan laluan kontra diteruskan di kawasan Sungai Besi dan Seri Kembangan, melibatkan tempoh lagi lima bulan, dari 28 April hingga 27 September.

Pertama, ia melibaykan penutupan lorong penuh dan pengaktifan lorong kontra mengikut peringkat di sepanjang Jalan Utama (arah Seri kembangan dan arah Sungai Besi) dan sepanjang Jalan Besar (arah The Mines). Trek sistem dan kerja berkaitan akan dilakukan pada jam 11 malam hingga 5 pagi, dan pelan pengurusan trafik adalah seperti di bawah.

Bagi Peringkat 1 (lihat Peta 1A), untuk jarak 200 meter di sepanjang Jalan Utama (arah Seri Kembangan) berhampiran stesen minyak Petron, pengguna yang menghala ke Mines akan dilencongkan ke laluan aliran kontra di Jalan Utama (arah Sungai Besi).

Klik untuk besarkan

Untuk Peringkat 2 (lihat Peta 1B), untuk jarak 80 meter di sepanjang Jalan Besar (arah Mines) bersebelahan Petron Seri Kembangan 3, pengguna yang menghala ke Mines akan dilencongkan ke laluan aliran kontra. di Jalan Besar (arah Seri Kembangan). Sementara pengguna dari Sungai Besi pula akan dilencongkan ke jalan dalam Petron.

Bagi Peringkat 3 (lihat Peta 1C), jarak 80 meter di sepanjang Jalan Besar (arah Seri Kembangan), pengguna yang menghala ke Seri Kembangan akan dilencongkan ke laluan aliran kontra di Jalan Besar (arah Mines). Semua penutupan ini akan dikendalikan secara berperingkat dan hanya satu penutupan sahaja yang diaktifkan dalam satu masa.

Sementara itu, di Jalan Raya Tiga (arah Seri Kembangan), laluan sepanjang 500 meter akan ditutup bermula dari persimpangan TT Holdings hingga ke bulatan Sri Serdang. Pengguna dari Sri Serdang yang menghala ke Seri Kembangan perlu membelok ke kiri di persimpangan tiga berhadapan TT Holdings dan membelok ke kanan ke Jalan Raya Lima, kemudian membelok ke kanan menghala ke Jalan Raja Empat. Penutupan ini adalah untuk kerja-kerja perparitan dan kerja berkaitan. Lihat Peta 2 sebagai rujukan.

Klik untuk besarkan

Selain itu, penutupan lorong penuh dan pengaktifan laluan kontra pada waktu malam di Jalan Raya Satu akan diteruskan (lihat Peta 3). Sepanjang penutupan itu, bagi jarak 500 meter di sepanjang Jalan Raya Satu berhadapan dengan balai polis Seri Kembangan, pengguna yang datang dari South City dan menghala ke bulatan Sri Serdang perlu membuat pusingan-U di hadapan bengkel kereta Look Brothers. Laluan aliran kontra akan disediakan di Jalan Besar ke bulatan Sri Serdang melalui Jalan Raya Lima.

Manakala pengguna yang datang dari arah balai polis Seri Kembangan menghala ke bulatan Sri Serdang perlu membelok ke kanan dan menggunakan laluan kontra di Jalan Besar menghala ke bulatan menerusi Jalan Raya Lima.

Akhir sekali, penutupan lorong sepenuhnya pada waktu malam (untuk kedua-dua arah) di Jalan Raya. Satu (di hadapan Dataran Mutiara dan balai bomba). Untuk jarak sepanjang 100 meter bertentangan Dataran Mutiara, pengguna yang datang dari arah bulatan Sri Serdang menghala ke Serdang Raya perlu keluar dari bulatan terbabit dan memasuk Jalan Raya Empat, kemudian membelok ke kanan ke Jalan Raya Lima dan membelok ke kanan ke Jalan Besar.

Klik untuk besarkan

Untuk penutupan jalan sepanjang 150 meter di sepanjang Halan Raya Satu bertentangan dengan balai bomba, pengguna yang datang dari arah Serdang Raya menghala ke Sri Serdang perlulah membelok ke kanan ke Jalan SK 12/1, kemudian membelok ke kiri ke Jalan Besar dan seterusnya membelok ke kini ke Jalan Raya Lima. Lihat Peta 4 sebagai rujukan.

Bagi yang tertanya-tanya progres MRT Laluan Putrajaya (sebelum ini dikenali sebagai Laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya SSP), ini pencapaiannya. MRT Corp berkata, pada awal bulan ini, Fasa Pertama dengan kos pelaburan bernilai RM30.53 bilion – dari Kwasa Damasara ke Kampung Batu – adalah 97% siap, dan akan mula beroperasi pada Ogos ini. Syarikat ini berkata, buat masa ini, ujian untuk sistem mekanikal dan elektrikal serta operasi percubaan sedang giat dijalankan.

Bagi Fasa Dua iaitu dari Kampung Batu ke Putrajaya Sentral, ia dijadualkan akan memulakan operasinya pada Januari 2023, dengan laluan sepanjang 57.7 km. Buat masa ini laluan di Seri Kembangan sedang disiapkan. Manakala laluan ketiga dan terakhir bagi MRT untuk Lembah Klang – MRT3 – telah digerakkan semula.