Pengeluar kereta Croatia, Rimac, akhirnya akan memperkenalkan versi produksi bagi model keduanya – C_Two – pada 1 Jun ini, selepas tiga tahun jentera dua-tempat duduk pacuan elektrik ini diumumkan dalam acara Geneva Motor Show 2018.

Pada mulanya, syarikat ini merancang untuk memperkenalkannya di Geneva Motor Show tahun lalu, tetapi disebabkan dunia dilanda pandemik COVID-19, maka perancangan itu tertunda. Krisis kesihatan itu turut menyaksikan pengeluaran produksi bagi EV terpaksa dilewatkan, berikutan pengeluaran model berkenaan yang ditunda.

Menerusi teaser di dalam video yang dimuat naik menerusi laman Rimac, C_Two didatangkan dengan “prestasi yang lebih ekstrem, nama rasmi baharu, ciri yang lebih inovatif, teknologi yang lebih luar biasa dan kejuruteraan tanpa batasan.”

Pastinya ramai yang ternanti-nanti nama rasmi baharunya, memandangkan nama ringkasan sedia ada, C_Two adalah singkatan bagi “Concept Two” – di mana kereta pertama syarikat ini dinamakan sebagai Concept One. Walau bagaimana pun, kena nantikan 1 Jun ini iaitu esok, untuk mengetahui nama rasminya.

Selain itu, perincian termasuk penjana kuasanya juga akan didedahkan, adakah model produksi ini lebih kurang sama dengan prototaip yang menawarkan hamburan kuasa hingga 1,914 PS (1,888 hp atau 1,408 kW) dan tork 2,300 Nm. Jentera ini juga dilengkapi dengan empat motor elektrik yang masing-masing memacu setiap satu roda, dan didakwa mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 1.97 saat dan kelajuan maksimumnya mencecah 412 km/j. Manakala jarak pacuannya disebut-sebut lebih kurang sama dengan prototaip iaitu cecah 650 km.

GALERI: Rimac C_Two