PKP 3.0: Bengkel, pusat servis, kedai tayar, kedai alat ganti boleh dibuka, kilang dan bilik pameran tutup

PKP 3.0: Bengkel, pusat servis, kedai tayar, kedai alat ganti boleh dibuka, kilang dan bilik pameran tutup

Kerajaan membenarkan bengkel kereta, kedai alat ganti, serta kedai tayar untuk terus beroperasi walaupun negara kini sedang menjalankan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk kali ketiga (PKP 3.0) yang lebih ketat bermula 1 hingga 14 Jun ini.

Walaupun bilik pameran kereta tidak dibenarkan beroperasi dalam tempoh yang sama, difahamkan pelanggan masih lagi boleh membuat tempahan dalam talian yang ditawarkan oleh sebahagian pengeluar. Dalam masa yang sama, produksi di kilang-kilang kereta akan dihentikan dalam tempoh dua minggu ini, namun pusat servis pada fasiliti 3S dan 4S masih dibenarkan beroperasi dengan kapasiti pekerja yang dikurangkan.

Menurut menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), premis pembaikan (badan dan cat) serta pusat servis juga dibenarkan beroperasi dengan kapasiti pekerja 60%. Tiada khidmat basuh kereta dibenarkan untuk beroperasi di fasiliti-fasiliti berkenaan.

Premis-premis yang dibenarkan beroperasi tersebut juga perlu mengamalkan prosedur operasi standard (SOP), dan juga tertakluk dalam larangan pergerakan melebihi radius yang ditetapkan serta larangan merentas daerah/negeri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • mastura on Aug 03, 2021 at 10:04 am

    bila showroom n jual beli kereta nk beroperasi ni, salesman nk keje wei…kete nk kena jual jugak nie…ramai org nk beli kereta nie….buka la cepat….dh lama dh ni tutup, berkulat seat2 leather kete2 dlm showroom tue

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required