PKP 3.0: Polis terima surat kebenaran daripada semua kementerian terlibat bagi pergerakan berkaitan kerja

PKP 3.0: Polis terima surat kebenaran daripada semua kementerian terlibat bagi pergerakan berkaitan kerja

Selepas banyak kekeliruan berlaku setakat ini, pihak polis memaklumkan bahawa semua surat pengesahan individu yang dikeluarkan oleh kementerian atau jabatan kerajaan berkaitan adalah sah untuk perjalanan berkaitan tugas sepanjang PKP penuh ketika ini. Hal ini dimaklumkan oleh Ketua Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman, MV Srikumar Nair pada 2 Jun, lapor The Star.

“Semua surat untuk pergerakan, baik dari MITI atau jabatan dan kementerian berkaitan yang lain, akan diterima pakai. Sila maklumkan perkara itu kepada pegawai bertugas di sekatan jalanraya,” ujarnya dalam satu hantaran video. Jelasnya, arahan itu datang daripada Ketua Polis Negara.

Hal ini adalah respon kepada situasi syarikat yang menghadapi masalah untuk mendapatkan dokumen yang diperlukan untuk pergerakan mereka ketika awal pelaksanaan PKP terbaru ini, yang bermula sejak 1 Jun. Banyak kekeliruan yang telah berlaku sepanjang tiga hari pelaksanaan PKP terbaru ini berkaitan surat kebenaran pergerakan dan operasi perniagaan dalam sektor utama.

PKP 3.0: Polis terima surat kebenaran daripada semua kementerian terlibat bagi pergerakan berkaitan kerja

Terdahulu, Kementerian Pengangkutan telah menjelaskan bahawa semua sub-sektor logistik dan pengangkutan adalah dibenarkan untuk beroperasi pada tahap optimum sepanjang tempoh PKP terbaru ini, yang akan berlangsung hingga 14 Jun nanti. Mereka hanya memerlukan surat kebenaran untuk tujuan itu, tanpa perlu dokumen sokongan lain bagi urusan rentas negeri.

Dalam satu laporan oleh FMT pula, Srikumar dipetik sebagai berkata, pihak polis yang bertugas di sekatan jalan raya akan memberi kelonggaran kepada mereka yang bekerja dengan syarikat yang belum memperoleh surat kebenaran MITI. Bagaimanapun, mereka yang perlu mendapatkan surat kebenaran daripada kementerian berkaitan sektor masing-masing.

Sementara itu, KPDNHEP memaklumkan hari ini melalui satu hantara FB (infografik di atas) yang semua perniagaan yang ditakrif sebagai “essential” dan dibenarkan beroperasi oleh MKN boleh meneruskan operasi mereka seperti biasa sementara menunggu surat MITI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required