PKP 3.0: Jumlah kenderaan di lebuhraya kurang 60%

PKP 3.0: Jumlah kenderaan di lebuhraya kurang 60%

Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, memaklumkan, jumlah kenderaan yang menggunakan lebuh raya di seluruh negara berkurangan sebanyak 60% secara keseluruhan berbanding sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0.

Menurutnya, jumlah itu berdasarkan statistik direkodkan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), terutama di semua plaza tol dan lebuh raya sekitar Lembah Klang, laporan Berita Harian.

“Namun kita percaya boleh mengurangkan lagi jumlah berkenaan. Disebabkan itu kita berusaha mengehadkan pergerakan orang ramai, hanya pergerakan penting dibenarkan. Berdasarkan laporan juga, saya mendapati selepas jam 8 malam, jalan hampir lengang dan tidak ada pergerakan ketara kenderaan dan orang ramai,” katanya.

Walau bagaimana pun, beliau ada menerima maklumat masih banyak kenderaan memenuhi jalan-jalan utama sekitar Lembah Klang dan mengarahkan pemeriksaan serta pemantauan diperketat dan dipertingkatkan.

PKP 3.0: Jumlah kenderaan di lebuhraya kurang 60%

“Saya sudah memaklumkan kepada semua ketua polis negeri dan daerah untuk menyampaikan arahan kepada petugas di sekatan jalan raya dalam memastikan tidak berlaku pergerakan tanpa kebenaran di kawasan mereka.

“Justeru selain sekatan jalan raya secara tetap, polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) turut melaksanakan penugasan sekatan secara bergerak selama dua jam di satu-satu lokasi yang dikenalpasti laluan sibuk semasa PKP ini,” tambahnya.

Beliau berkata, selepas lebih 450 hari melaksanakan penugasan, pasukan yang ditugaskan di SJR juga sudah menghidu taktik tertentu pengguna jalan raya yang ingin melepasi sekatan, termasuk mengambil kesempatan semasa hujan ketika petugas sedang berteduh.

“Justeru kita harap semua pihak lebih bertanggungjawab, janganlah cuba ambil kesempatan, kasihanilah orang yang berada di sekeliling kita dan patuhi segala arahan ditetapkan oleh kerajaan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required