Sime Darby sedia memperkenalkan lebih banyak EV apabila keadaan pasaran mengizinkan – CFO

Sime Darby sedia memperkenalkan lebih banyak EV apabila keadaan pasaran mengizinkan – CFO

Sime Darby bersedia untuk membawa lebih banyak model kenderaan elektrik (EV) apabila keadaan pasaran mengizinkan, laporan The Edge. Perkara ini dimaklumkan oleh Ketua Pegawai Kewangan (CFO) syarikat berkenaan, Mustamir Mohamad dalam diskusi di Persidangan Akauntan Antarabangsa Institut Akaun Malaysia. Beliau berkata, kadar penerimaan EV bergantung pada faktor seperti peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan, insentif dan kesediaan infrastruktur yang diperlukan.

“Kami bernasib baik kerana perniagaan kami merangkumi 18 negara, yang memberi kami kesempatan untuk melihat bagaimana tren EV berkembang di pasaran maju seperti China, Hong Kong dan Singapura dan sekaligus mempengaruhi perkembangan di beberapa pasaran kami yang lain termasuk ASEAN,” ujar Mustamir.

Sime Darby Motors, anak syarikat yang mengendalikan perniagaan automotif, buat masa ini turut memasarkan EV dari beberapa jenama. Ini termasuklah dari MINI yang mempunyai model Cooper SE, begitu juga dengan Porsche Taycan yang diperkenalkan pada September tahun lalu. Lain-lain jenama di bawah portfolio syarikat ini termasuklah BMW, Ford, Jaguar, Land Rover, Hyundai dan Volvo turut mempunyai model EV mereka yang tersendiri, tetapi masih belum dipasarkan di Malaysia.

Mustamir turut berkata, syarikat itu berada pada kedudukan yang baik untuk memperkenalkan lebih banyak EV apabila pasaran menjadi lebih kondusif dan diterima, termasuk lebih ramai orang yang terbuka terhadap persekitaran serta mula bertukar kepada EV.

Sime Darby sedia memperkenalkan lebih banyak EV apabila keadaan pasaran mengizinkan – CFO

Sime Darby Motors City

Dalam diskusi berkenaan, Mustamir turut mendedahkan Sime Darby kini sedang membuat persiapan untuk melancarkan BMW iX di China. Crossover semua-elektrik, termasuk i4 telah pun dipaparkan menerusi laman web BMW Malaysia, walau bagaimana pun perincian mengenai pelancarannya masih belum didedahkan buat masa sekarang.

Mustamir turut menyatakan bahawa telah ada banyak kemajuan berkaitan dengan pelancaran EV secara serantau, ini termasuklah Malaysia. “Selama lima tahun ke depan misalnya, akan ada banyak perkembangan bagi EV yang akan datang dan kerajaan perlu membantu kita dari segi insentif dan infrastruktur,” katanya.

Dalam laporan sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Automotive, Robotics and IoT Institute (MARii) Datuk Madani Sahari berkata, insentif cukai untuk EV sedang dipersiapkan sebagai memberikan manfaat kepada pemain industri dan juga pelanggan. Ini termasuklah pelanggan bakal menikmati insentif langsung seperti cukai jalan yang rendah, skim parkir hijau, rebat tol dan rebat infrastruktur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required