Jualan kereta terpakai tidak terjejas ketika pandemik

Jualan kereta terpakai tidak terjejas ketika pandemik

Jualan kenderaan terpakai di Malaysia tidak terjejas akibat pandemik Covid-19, jelas menteri pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong. Ini disebabkan industri mempunyai platform dalam talian, membolehkan mereka untukt terus melayani keperluan pelanggan ketika tempoh PKP, lapor The Star.

Wee merujuk kepada Sistem Penukaran Hak Milik Sementara dan eSerahan Tukar Milik (eSTM), yang membolehkan pengguna untuk melakukan pemindahan hak milik kenderaan tanpa berkunjung ke JPJ. Dia juga berkata ahli Persatuan Syarikat-syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM) juga sangat terbuka untuk memanfaatkan teknologi terbabit.

“Kerana kesanggupan mereka untuk bergerak seiiring teknologi dan menawarkan khidmat dalam talian, industri automotif masih boleh memenuhi keperluan umum ketika PKP. Usaha mereka untuk ke dalam talian telah menunjukkan kelebihan menguntungkan memandangkan pemindahan hak milik kenderaan menyumbang sehingga RM40 juta setahun,” jelas Wee.

Jualan kenderaan terpakai tidak terkesan akibat pandemik ini, melainkan ketika tempoh larangan pergerakan paling awal dahulu pada Mac dan April 2020. Ketika kebanyakan sektor perniagaan terkesan akibat pendemik, Presiden FMCCAM, Datuk Khor Chong Boon memaklumkan jualan kenderaan terpakai telah tumbuh sebanyak 20%, dengan 347,000 pemindahan hak milik berlangsung antara Januari dan Mei tahun ini.

Jualan kereta terpakai tidak terjejas ketika pandemik

“Tahun lalu, kami mencapai sasaran untuk 601,000 pemindahan hak milik. Ini tidak mungkin berlaku sekiranya tiada sistem berkenaan, memandangkan urusan ini akan memerlukan 1.2 juta kali urusan dan tenaga manusia jika dilakukan di luar talian,” jelas Khor. Ia juga lebih mudah untuk JPJ memandangkan sistem dalam talian ini memproses secara digital pengumpulan yuran (purata RM40 juta setahun). Bagaimanapun, Khor menggesa kerajaan untuk memudahkan lagi proses ini dengan cara membenarkan rakan niaga untuk mencetak salinan sijil pemilikan kenderaan. Ketika ini, hanya pejabat JPJ boleh melakukannya.

“Bagi dokumen cukai jalan, semua ahli sudah bersedia untuk melabur dan membuka kiosk di semua persatuan peringkat negeri dan bandar automotif utama untuk memudahkan lagi proses ini, tanpa memindahkan beban berkenaan kepada pelanggan. Kami juga menggesa kerajaan untuk membenarkan kami menjalankan pemeriksaan kenderaan dengan cara menubuhkan komiti bertanggungjawab bersama dan menyertakan penglibatan kami di dalam merencanakan dasar berkaitan,” tambah beliau.

Di bawah sistem berkenaan, hak milik kenderaan boleh dipindahkan kepada pengedar kenderaan terpakai bagi tempoh hingga enam bulan. Kedua-dua pihak (pemilik dan pengedar kereta terpakai) memerlukan MyKad dan cap hari mereka untuk pengesahan. Sekiranya kenderaan tidak terjual dalam masa enam bulan itu, maka hak milik akan terus berada di bawah pengedar kenderaan terpakai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required