Eksport Proton naik 174% berbanding tempoh sama tahun lalu, catat prestasi terbaik sejak Mac 2013

Eksport Proton naik 174% berbanding tempoh sama tahun lalu, catat prestasi terbaik sejak Mac 2013

Proton telah menghantar sejumlah 669 unit kenderaan kepada pengedarnya diluar negara pada Mei 2021, iaitu angka eksport bulanan tertinggi pernah dicatatkan sejak Mac 2013. Rekod tertinggi selepas 98 bulan tersebut juga mencatatkan kenaikan 174% berbanding sasaran yang ditetapkan tempoh sama tahun lalu, serta hanya kurang 6% berbanding jumlah eksport keseluruhan tahun 2020.

Menurut Proton, dengan penguatkuasaan ketat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia untuk mengekang jangkitan wabak Covid-19, operasi syarikat-syarikat automotif dalam negara terhalang dengan penutupan pusat jualan. Ini akan mempengaruhi jumlah jualan keseluruhan industri dalam tempoh beberapa bulan, tetapi Proton tetap optimistik dengan hasil jualan yang ditunjukkan oleh bahagian jualan antarabangsanya kerana mereka biasanya mencampurkan sekali jumlah jualan eksport dalam laporan bulanan.

Jenama automotif tempatan tersebut turut menjelaskan bahawa peningkatan jualan eksport ini dipengaruhi oleh permintaan di pasaran tertentu, sesetengahnya adalah pasaran baru dan yang lain sudah menjual kereta Proton sejak berdekad lalu.

Eksport Proton naik 174% berbanding tempoh sama tahun lalu, catat prestasi terbaik sejak Mac 2013

Sebagai contoh, Pakistan adalah pasaran baru bagi Proton tetapi bagi tempoh lima bulan yang pertama tahun 2021, ia merupakan pasaran eksport yang terbaik. Dalam masa yang sama, Brunei yang menjual kereta Proton sejak tahun 1987, menduduki tempat ketiga dari segi jualan tahun ini dan pada bulan Mei, pengimport Proton PAD Motors telah mencatatkan jualan terbaik syarikat sejak penubuhan syarikat itu.

Manakala Alpha Ezz El-Arab iaitu pengimport dan pengedar kereta Proton di Mesir, telah menjual 350 unit kereta Proton tahun ini, menduduki tempat kedua terbesar bagi pasaran eksport Proton.

“Pada permulaan tahun, perancangan bagi tahun 2021 adalah untuk meningkatkan jualan eksport Proton secara agresif. Walaupun terdapat kekangan antarabangsa dan peningkatan kos penghantaran akibat wabak Covid-19, kami tetap yakin akan mencapai sasaran kerana pelan jualan daripada pengimport dan kelebihan yang ada pada produk kami. Namun selepas lima bulan, kami hampir menggandakan jumlah jualan berbanding apa yang disasarkan, dan kami berharap agar ianya merupakan penanda bagi kejayaan berterusan tahun 2021,” kata Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa, Proton.

Eksport Proton naik 174% berbanding tempoh sama tahun lalu, catat prestasi terbaik sejak Mac 2013

Dengan pertumbuhan jualan domestik yang meningkat, Proton melihat pemasangan model-modelnya di pasaran eksport adalah amat penting bagi memastikan mereka mampu mencapai sasaran jangka masa panjang. Jadi selepas memulakan operasi pemasangan tempatan bagi model Proton Saga di Kenya, selepas ini Proton akan memulakan operasi yang sama di Pakistan pula.

“Jika segalanya berjalan dengan lancar, rakan kongsi kami di Pakistan, Al-Haj Automotive, akan memulakan operasi pemasangan Proton Saga pada akhir bulan Julai atau awal bulan Ogos di kilang baharu mereka di Karachi. Pemasangan Proton X70 akan dijalankan kemudian sebagai tambahan kepada barisan pemasangan, dan kami menaruh harapan tinggi yang mana perkembangan ini akan meningkatkan lagi pertumbuhan jualan di rantau Asia Selatan,” tambah Steven Xu.

Dalam kenyataan yang sama Proton turut mengumumkan bahawa mereka juga bakal kembali semula ke dua pasaran terbesar di ASEAN iaitu Indonesia dan Thailand dalam masa terdekat dan mensasarkan untuk menjadi jenama nombor tiga dalam rantau ini. Namun sebelum ini CEO Proton, Dr Li Chunrong ada menyatakakan bahawa sebelum mereka masuk semula ke pasaran Asia Tenggara, Proton perlu memintas kedudukan Perodua di Malaysia terlebih dahulu. Jadi, mungkin ada perubahan strategi selepas ini? Kerana jika mengikut situasi semasa, bukan mudah untuk menewaskan Perodua dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required