Oliver Solberg hadiahkan wang kemenangan RM497k musim lalu untuk sepupunya berlumba dalam ERC

Oliver Solberg hadiahkan wang kemenangan RM497k musim lalu untuk sepupunya berlumba dalam ERC

Oliver Solberg, anak kepada bekas juara Kejohanan Rali Dunia (WRC), Petter Solberg telah pun memenangi Kejuaraan Rali Eropah (ERC) dalam kategori Kejuaraan ERC1 Junior tahun lalu, membolehkannya menerima hadiah bernilai €100,000 (RM497k) dalam bentuk tajaan untuk terus bertanding dalam kejohanan tersebut tahun ini.

Namun dengan prestasi yang cukup menakjubkan, Oliver telah menambat hati prinsipal pasukan rali dunia Hyundai, Andrea Adamo untuk bernaung di bawah pasukannya. Ini membolehkan bakat muda yang baru berumur 19-tahun berkenaan memandu Hyundai i20 R5 untuk WRC dalam kelas WRC2 tahun ini, malah dalam berberapa pusingan seperti di Finland Februari lalu dan juga Safari Rally di Kenya hujung minggu ini, Oliver diberi peluang untuk memandu jentera Hyundai i20 Coupe WRC dalam kategori utama.

Jadi disebabkan dia begitu sibuk dalam WRC musim ini, Oliver mengambil keputusan untuk menghadiahkan wang kemenangannya dalam ERC musim lalu kepada sepupunya, Oscar Solberg yang kini berumur 25-tahun. Oscar merupakan anak kepada abang Petter Solberg yang juga pernah berlumba dalam WRC iaitu Henning Solberg.

Ini membolehkan Oscar bertanding dalam ERC untuk kategori ERC Junior tahun ini, setelah kecewa tidak dapat bertanding dalam kejohanan berkenaan tahun lalu kerana kekurangan dana. Tahun ini Oscar sepatutnya hanya bertanding dalam kejohanan rali nasional di negaranya, Norway menggunakan Volvo 242 (Volvo 240 Coupe). Tetapi setelah menerima wang tajaan yang dihadiahkan oleh sepupunya berkenaan, Oscar akan ke ERC dengan jentera baharu Ford Fiesta Rally3 binaan M-Sport yang dihasilkan untuk kategori ERC1 Junior tersebut.

Oliver Solberg hadiahkan wang kemenangan RM497k musim lalu untuk sepupunya berlumba dalam ERC

Usaha untuk merealisasikan langkah tersebut dibuat oleh Petter Solberg dengan perbincangan yang dibuat bersama penganjur ERC iaitu Eurosport Events. Permohonan untuk memindahkan wang tajaan berkenaan kepada anak buahnya kemudian dipersetujui oleh Eurosport Events dan juga FIA yang menyelia perlumbaan tersebut.

“Saya sedikit terkejut sebenarnya. Saya baru sahaja mahu menumpukan perhatian terhadap kejuaraan di Norway dengan Volvo lama ketika menerima berita tersebut dan saya tak rasa ia dapat didaftarkan sehingga saya memakai helmet sebelum bermula peringkat pertama pada Rally Liep?ja minggu hadapan. Ini sangat besar buat saya dan tanpa ini dari Oliver saya takkan berada di sini, jadi saya sangat bersyukur,” kata Oscar Solberg.

“Semuanya berlaku dengan sangat pantas. Saya hanya perlu mencari rentak dan teruskannya. Harap-harap saya dapat tunjukkan sesuatu yang baik dan sesuatu yang baik akan berlaku dari sini. Rally3 merupakan kelas baru, ia nampak mengujakan, dan walaupun saya belum lagi memandu kereta tersebut, saya pernah memandu kereta Group N ketika saya bermula pada 2016 jadi saya ada pengalaman dengan kereta pacuan empat roda dan saya tahu Fiesta.

“Saya dan dia (Oliver) sangat sukakan rali, dia telah memandu lebih dari saya tetapi ketika kanak-kanak, dia tahu saya dalam permainan video, dan ketika kami menunggang quad bike, dan saya rasa dia rasa bahawa saya agak baik. Ketika kami memandu dalam permainan video, kami mencatatkan masa yang sama pada setiap peringkat. Saya tak rasa saya yang paling laju, tetapi kita tengok nanti selepas berberapa peringkat di Latvia apa yang boleh saya buat,” tambah Oscar lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required