Panasonic jual semua saham Tesla bernilai RM15 bilion

Panasonic jual semua saham Tesla bernilai RM15 bilion

Panasonic telah menjual semua kepentingannya dalam Tesla dengan nilai sekitar 400 bilion Yen (US$3.61 bilion, atau RM15 bilion), dalam usaha syarikat itu untuk mengurangkan kebergantungan terhadap pengeluar kenderaan Amerika itu dan mengumpul modal untuk pertumbuhan pelaburan, jelas jurucakap syarikat itu kepada Reuters baru-baru ini.

Pada tahun 2010, Panasonic membeli sebanyak 1.4 bilion saham Tesla bernilai sekitar US$30 juta (RM124.5 juta) dengan setiap saham berharga US$21.15 (RM88). Seluruh kepentingan itu bernilai US$730 juta (RM3 bilion) pada penghujung Mac 2020, tetapi naik mendadak — hampir tujuh kali ganda — kepada US$679.82 (RM2,822) sesaham setakat Khamis lalu (24 Jun).

Penganalisa Ace Research Institute, Hideki Yasuda said: “Kesan aset crypto mungkin telah melonjakkan harga saham Tesla melangkaui nilai intrinsiknya, menjadikannya sangat sesuai untuk dijual.” Saham Panasonic ditutup sehingga 4.9% sehari kemudian, perubahan paling besar sejak Januari.

Panasonic jual semua saham Tesla bernilai RM15 bilion

Panasonic juga menjelaskan penjualan semula saham tersebut kerana keputusan “tadbir urus korporat” dan bukannya dipengaruhi oleh hubungan yang semakin goyah bersama Tesla. Penjualan itu tidak akan memberik kesan kepada hubungan dua syarikat terbabit, walaupun Tesla telah mengumumkan ia akan mempelbagaikan rangkaian pembekal bagi bateri dengan menjalin kerjasama dengan LG Energy Solution dari Korea Selatan dan CATL dari China.

Panasonic juga menjelaskan mereka akan terus kekal sebagai bahagian utama dalam masa depan Tesla. Syarikat itu sedang membangunkan prototaip pengeluaran bagi sel 4,680 lithium-ion untuk Tesla, yang mana Elon Musk berharap akan dapat menjadikan pek bateri lebih rendah dan, seterusnya membolehkan Tesla mengeluarkan kereta elektrik dengan harga US$25,000 (RM104k) sebagai kenyataan dalam masa tiga tahun.

Hasil daripada penjualan saham tersebut akan membantu Panasonic untuk membayar sebanyak US$7.1 bilion (RM29.47 bilion) untuk mengambilalihan pakar rangkaian pembekal AI US, Blue Yonder. Ini merupakan pengambilalihan terbesar Panasonic dalam tempoh sedekad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required