Penutupan laluan plaza tol Jelapang Utara dilanjutkan

PLUS telah mengumumkan lanjutan penutupan sementara laluan masuk di plaza tol Jelapang Utara di Ipoh. Penutupan tersebut, yang bermula sejak bulan Mei sepanjang tempoh PKP 3.0 di bawah arah pihak polis, sepatutnya ditamatkan pada 28 Jun. Ia kini dilanjutkan untuk satu tempoh yang tidak dinyatakan.

Penutupan ini akan memberi kesan kepada pengguna yang ingin memasuki Lebuhraya Utara Selatan menuju ke Pulau Pinang. PLUS juga telah mencadangkan dua laluan alternatif untuk memasuki lebuhraya itu, bergantung arah pengguna dari mana di Meru.

Satu melalui Persimpangan Meru (laluan putaran besar yang melintasi Bandar Meru Raya dan perkuburan Islam) dan satu lagi fi persimpangan berhampiran Carsem, yang lebih dekat jika datang dari arah Jelapang. Kedua-duanya akan membawa pengguna memasuki Lebuhraya Utara Selatan.

Warga Malaysia ketika ini masih belum dibenarkan untuk melakukan perjalanan rentas negeri sejak 10 Mei lalu, dua hari sebelum PKP 3.0 bermula. Ini kemudiannya diperketatkan kepada PKP penuh bermula 1 Jun, yang menyaksikan hanya pergerakan 10 km radius dibenarkan.

Bila kita akan dibenarkan untuk merentas negeri semula? Setakat ini, tiada sebarang tarikh diberikan dan mungkin saja bukan dalam masa terdekat. Kita masih di dalam fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN); pergerakan rentas daerah hanya akan dibenarkan selepas kita memasuki fasa 3 kelak, manakala pergerakan rentas negeri hanya boleh dilakukan selepas kita memasuki fasa keempat. Untuk ini berlaku, kes harian perlu turun ke angka 500 dan 60% populasi negara sudah divaksin — jangkaannya mungkin pada Oktober nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required