Proton Persona, Iriz facelift tak sengaja ditunjuk dalam video ‘live’ PDRM — rim 16-inci, lampu belakang gelap

Proton Persona, Iriz <em>facelift</em> tak sengaja ditunjuk dalam video ‘live’ PDRM — rim 16-inci, lampu belakang gelap

Secara tak sengaja, Proton Iriz dan Persona facelift terbaru terbocor dalam talian. Ini selepas pasukan polis Perak merakamkan video Facebook Live (yang telah pun diturunkan ketika ini) ketika dalam pemeriksaan mereka ke kilang Proton di Tanjung Malim, Perak.

Biasanya kami di paultan.org ada polisi untuk tidak melaporkan tentang kebocoran imej dari fasiliti persendirian, terutamanya kilang. Namun, kerana ini datang dari sumber yang boleh diakses secara umum, maka ia jadi pengecualian.

Dengan kualiti video itu tidaklah terlalu bagus, ada beberapa kemaskini visual pada dua model terbabit masih dapat dilihat dengan agak jelas. Antaranya, Iriz dan Persona facelift ini diberikan rekaan bampar depan baru, serta lampu utama LED dengan reflektor yang sebelum ini pernah dilihat dalam gambar intai yang ada nampaknya hanya eksklusif untuk varian Premium.

Proton Persona, Iriz <em>facelift</em> tak sengaja ditunjuk dalam video ‘live’ PDRM — rim 16-inci, lampu belakang gelap

Kemaskini lain termasuklah lampu belakang gelap, walaupun masih belum dapat dipastikan sama ada Persona akan menerima peningkatan lampu belakang LED seperti khabar angin sebelum ini. Apapun, tiada bampar baru untuk bahagian belakang, walaupun Iriz nampaknya bakal menerima kemasan merah pada grilnya dan jalur merah di bawah bampar belakang. Persona 1.6 Premium pula tampil dengan bumbung hitam kali ini.

Kita juga dapat melihat rim 16-inci enam-jejari berkembar baru buat pertama kalinya. Ini mungkin akan ditawarkan sebagai ciri standard bagi model 1.6 Executive dan Premium untuk Iriz dan Persona. Ia nampak jauh lagi cantik daripada rim 15-inci, kan?

Proton Persona, Iriz <em>facelift</em> tak sengaja ditunjuk dalam video ‘live’ PDRM — rim 16-inci, lampu belakang gelap

Untuk bahagian dalaman pula, tidak begitu jelas kelihatan peningkatan yang dilakukan. Apapun, ini akan melibatkan paparan infotainmen dengan skrin sentuh apungan, dan Persona pula tidak lagi menampilkan papan pemuka dua tona warna. Kini semuanya serba hitam, walaupun tiang dan pelapik bumbung masih hadir dalam warna cerah. Apa yang menarik, varian 1.6 Premium akan menerima kerusi balutan kulit coklat gelap.

Untuk bahagian mekanikal, dijangkakan tiada sebarang perubahan akan dibuat, walaupun menarik untuk diperhatikan jika Proton akan menggantikan transmisi CVT sedia ada dengan kotak gear empat-kelajuan dari Hyundai yang digunakan untuk Saga facelift ketika ini. Apa pandangan anda? Tak sabar nak tunggu dua model ini dilancarkan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required