Secara tak sengaja, Proton Iriz dan Persona facelift terbaru terbocor dalam talian. Ini selepas pasukan polis Perak merakamkan video Facebook Live (yang telah pun diturunkan ketika ini) ketika dalam pemeriksaan mereka ke kilang Proton di Tanjung Malim, Perak.

Biasanya kami di paultan.org ada polisi untuk tidak melaporkan tentang kebocoran imej dari fasiliti persendirian, terutamanya kilang. Namun, kerana ini datang dari sumber yang boleh diakses secara umum, maka ia jadi pengecualian.

Dengan kualiti video itu tidaklah terlalu bagus, ada beberapa kemaskini visual pada dua model terbabit masih dapat dilihat dengan agak jelas. Antaranya, Iriz dan Persona facelift ini diberikan rekaan bampar depan baru, serta lampu utama LED dengan reflektor yang sebelum ini pernah dilihat dalam gambar intai yang ada nampaknya hanya eksklusif untuk varian Premium.

Kemaskini lain termasuklah lampu belakang gelap, walaupun masih belum dapat dipastikan sama ada Persona akan menerima peningkatan lampu belakang LED seperti khabar angin sebelum ini. Apapun, tiada bampar baru untuk bahagian belakang, walaupun Iriz nampaknya bakal menerima kemasan merah pada grilnya dan jalur merah di bawah bampar belakang. Persona 1.6 Premium pula tampil dengan bumbung hitam kali ini.

Kita juga dapat melihat rim 16-inci enam-jejari berkembar baru buat pertama kalinya. Ini mungkin akan ditawarkan sebagai ciri standard bagi model 1.6 Executive dan Premium untuk Iriz dan Persona. Ia nampak jauh lagi cantik daripada rim 15-inci, kan?

Untuk bahagian dalaman pula, tidak begitu jelas kelihatan peningkatan yang dilakukan. Apapun, ini akan melibatkan paparan infotainmen dengan skrin sentuh apungan, dan Persona pula tidak lagi menampilkan papan pemuka dua tona warna. Kini semuanya serba hitam, walaupun tiang dan pelapik bumbung masih hadir dalam warna cerah. Apa yang menarik, varian 1.6 Premium akan menerima kerusi balutan kulit coklat gelap.

Untuk bahagian mekanikal, dijangkakan tiada sebarang perubahan akan dibuat, walaupun menarik untuk diperhatikan jika Proton akan menggantikan transmisi CVT sedia ada dengan kotak gear empat-kelajuan dari Hyundai yang digunakan untuk Saga facelift ketika ini. Apa pandangan anda? Tak sabar nak tunggu dua model ini dilancarkan?