Lanjutan had usia kenderaan perkhidmatan awam selama setahun secara automatik, ringankan beban

Lanjutan had usia kenderaan perkhidmatan awam selama setahun secara automatik, ringankan beban

Kementerian Pengangkutan Malaysia (KPM) mengumumkan akan memberikan lanjutan selama setahun secara automatik bagi mana-mana kenderaan perkhidmatan awam yang telah mencapai had usia maksimum penggunaan seperti yang ditetapkan dalam syarat lesen/permit kenderaan, termasuk bagi yang telah mendapat lanjutan dalam tahun 2020 sebelum ini.

Hal ini seperti dinyatakan dalam satu hebahan media rasmi bertujuan untuk membantu pemain-pemain industri pengangkutan awam, khususnya pemilik teksi, bas sekolah dan bas persiaran dalam menempuh tempoh mencabar pandemik Covid-19 ketika ini.

Dengan pengumuman ini, mana-mana kenderaan perkhidmatan awam yang telah mencapai had usia maksimum penggunaan untuk tempoh bermula dari 1 Januari 2021 hingga 31 Disember 2021 akan diberi lanjutan secara automatik untuk tempoh setahun lagi. Hal ini tertakluk kepada kenderaan yang terlibat menjalani dan lulus pemeriksaan kenderaan di Puspakom bagi memastikan tahap keselamatan dan layak berada di atas jalan.

Lanjutan ini akan melibatkan semua kelas kenderaan perkhidmatan di bawah seliaan Pengangkutan Awam Darat (APAD) dan Lembaga Perlesenan Kenderaan Kenderaan Perdagangan (LPLP) Sabah dan Sarawak. Untuk bas persiaran/pelancongan, ia juga telah diselaraskan bagi perkhidmatan yang diselia di bawah skop kuasa Kementerian Pelancangan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC).

Menurut kenyataan itu, keputusan ini diambil selepas perbincangan di antara Kementerian Pengangkutan dengan persatuan dan pengendali antaranya Persekutuan Persatuan-persatuan Bas Sekolah Malaysia, Pan Malaysia Bus Operators Association (PMBOA) dan beberapa lagi pihak berkepentingan lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required