4,839 kenderaan diarah patah balik Jumaat lalu – TPM

4,839 kenderaan diarah patah balik Jumaat lalu – TPM

Situasi dalam negara kita boleh dikatakan sudah mencapai keadaan cukup buruk buat masa sekarang dengan angka jangkitan Covid-19 harian yang mencatatkan angka melebihi 10k. Namun masih ada lagi yang berdegil serta tidak mengambil iktibar dari apa yang sudah berlaku sebelum ini dan masih mencuba untuk merentas negeri bagi meraikan Hari Raya Aidiladha minggu ini.

Menurut Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam laporan Bernama, sebanyak 4,839 kenderaan yang cuba melepasi sekatan jalan raya diarah berpatah balik Jumaat lepas (16 Julai), jumlah tertinggi sejak Pelan Pemulihan Negara (PPN) dilaksanakan.

Beliau menyatakan bahawa kenderaan yang diarah berpatah balik itu dipercayai cuba mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung meraikan sambutan Hari Raya Aidiladha.

4,839 kenderaan diarah patah balik Jumaat lalu – TPM

“Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu yang cuba merentas negeri untuk pulang ke kampung dan mereka yang ingkar mematuhi arahan,” katanya dalam kenyataan mengenai perkembangan PPN semalam.

Sabtu lalu, PDRM yang mengawal rentas daerah dan negeri memeriksa 381,952 kenderaan di sekatan jalan raya seluruh negara.

Beliau turut berkata, peningkatan kes serta kluster yang disebabkan pergerakan rentas negeri dan ziarah Aidilfitri lepas perlu dijadikan iktibar agar semua pihak tidak mengambil ringan terhadap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

4,839 kenderaan diarah patah balik Jumaat lalu – TPM

“Larangan rentas negeri dan larangan kunjung-mengunjung menyambut perayaan dalam suasana pandemik bukan bermakna kita tidak menyayangi ibu bapa dan keluarga yang berada di kampung halaman. Sebaliknya, ia adalah pilihan yang lebih bertanggungjawab demi melindungi insan-insan yang dikasihi dan disayangi,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, semalam pihak polis telah mengumumkan bahawa surat kebenaran merentas negeri bagi tujuan bekerja yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) tidak akan diterima dari 18 hingga 21 Julai.

Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata tindakan itu dibuat bagi mengelak perbuatan pihak tidak bertanggungjawab menyalahguna surat kebenaran tersebut untuk merentas negeri bagi tujuan pulang ke kampung menyambut Aidiladha Selasa ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required