Susulan pengesanan kes positif Covid-19 pada 15 Julai lalu, Rapid KL menggesa pengguna MRT pada waktu puncak pagi dan petang pada tarikh berkenaan agar melakukan swab test sekiranya mengalami gejala.

Rapid KL memaklumkan, penumpang berkenaan yang dilaporkan positif virus itu, menggunakan MRT Laluan Kajang (sebelum ini dikenali sebagai Laluan Sungai Buloh-Kajang) pada 15 Julai lalu. Dia menaiki tren dari stesen Sungai Buloh sekitar jam 8 pagi dan turun di stesen Semantan. Serta menggunakan tren MRT dalam perjalanan pulang dari Semantan ke Sungai Buloh sekitar jam 6 petang pada hari yang sama. Penumpang terbabit dilaporkan sah positif Covid-10 pada 17 Julai dan rakannya telah memaklumkan kepada Rapid KL menerusi Facebook.

Susulan perkara sebegini, Rapid KL mengingatkan pengguna untuk sentiasa memakai face mask dan mengikut semua SOP yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi memgekang penularan Covid-19. Sekiranya anda melakukan ujian saringan, dan sementara menunggu keputusan tersebut, hendaklah melakukan pengasingan diri iaitu kuarantin di rumah sehinggalah didapati negatif. Beringatlah, kita jaga kita.