Puspakom telah mengeluarkan jadual bulan Ogos bagi khidmat unit pemeriksaan bergeraknya di Semenanjung, serta pemeriksaan di lokasi bagi Sabah dan Sarawak.

Trak unit pemeriksaan bergerak ini akan berkunjung ke Perak, Johor, Terengganu, Kelantan, Pahang dan Negeri Sembilan. Tujuannya usaha ini adalah untuk memudahkan mereka yang tinggal berjauhan dari cawangan Puspakom. Antara servis yang ditawarkan ialah pemeriksaan rutin, pemindahan hak milik dan pemeriksaan kenderaan sukarela.

Untuk Malaysia Timur, tidak ada trak besar yang sama membuat pusingan ke lokasi, sebaliknya petugas dengan alatan ujian di lokasi akan membuat kunjungan di Ranau, Kudat, Kota Belud, Kunak, Kapit, Limbang dan Marudi, selain kawasan terpencil lain di Sabah dan Sarawak.

Menurut Puspakom, pelanggan boleh terus berkunjung ke lokasi seperti yang dinyatakan pada tarikh berkenaan tanpa perlu membuat sebarang temujanji dalam talian terlebih dahulu, bukan seperti ketika ingin berurusan di cawangan Puspakom. Unit pemeriksaan bergerak ini akan beroperasi dari jam 8 pagi hingga 6 petang. Jangan lupa untuk mematuhi semua SOP yang ditetapkan.

Dalam perkembangan lain, cawangan Puspakom di Sungai Petani pula masih ditutup. Pelanggan yang ada berkungjung ke premis itu dan merasa tidak sedap badan atau ada simptom Covid-19 adalah dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan segera.