Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition tiba di Malaysia – RM1.68 juta, terhad 992 unit sahaja di dunia

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition tiba di Malaysia – RM1.68 juta, terhad 992 unit sahaja di dunia

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition, yang diperkenalkan kepada dunia Jun lalu kini sudah tiba di Malaysia melalui Sime Darby Auto Performance (SDAP), dengan harga jualan RM1,677,409 (termasuk pengecualian SST). Model yang menggunakan asas 911 Targa generasi 992 ini diterapkan dengan rekaan-rekaan warisan Porsche tahun 50-an dan 60-an.

Model istimewa ini hanya dihasilkan sebanyak 992 unit di seluruh dunia dan dibuat oleh Porsche Exclusive Manufaktur. Rekaan ‘Targa Top’ – iaitu rekaan bumbung boleh buka tetapi masih mengekalkan tiang-B keras – yang begitu sinonim dengan Porsche 911 dikekalkan pada versi ini. Lima warna badan ditawarkan dan warna Cherry Metallic tampil sebagai warna hero.

Kemudian ia diberikan princian-perincian untuk memperingati model-model klasik Porsche seperti emblem dan logo berwarna emas seperti model-model era 50’an, serta rim 20/21-inci Carrera Exclusive Design yang diilhamkan dari rim Fuchs Porsche Turbo klasik.

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition tiba di Malaysia – RM1.68 juta, terhad 992 unit sahaja di dunia

Model istimewa ini juga diberikan grafik badan seperti livery perlumbaan Porsche ketika zaman awal mereka berlumba, bersama lencana Porsche Heritage pada ruang kargo seperti lencana yang dianugerahkan kepada model klasik Porsche 356 apabila ia mencecah perbatuan 100,000 km.

Dalam kabin pula model istimewa ini hadir dengan warna dua tona sama ada dengan kulit Bordeaux Red atau hitam digandingkan dengan kulit OLEA club berwarna Atacama Beige. Fabrik corduroy turut digunakan pada tempat duduk dan kemasan pintu yang bukan sahaja memberikan suasana era 50’an, tetapi juga sebagai ‘meniru’ bahan yang digunakan pada Porsche 356.

Walaupun panel instrumen kekal moden dengan penggunaan teknologi digital sepenuhnya, ia tetap diberikan perisa klasik pada rekaan grafik, dibantu dengan jam randik yang menyala dengan cahaya hijau. Nombor unik berlainan untuk setiap unit diletakkan pada kemasan papan pemuka model ini.

Model edisi terhad ini juga diberikan emblem ‘Porsche Crest’ klasik yang diperkenalkan pada tahun 1963. Ia boleh ditemui ditekap pada perehat kepala tempat duduk dan sarung kunci, serta pada bonet, penutup tengah rim, roda stereng dan juga pada kunci. Satu lagi yang istimewa, Porsche juga telah mengeluarkan jam tangan 911 Targa 4S Heritage Design Edition Chronograph, yang dijual secara berasingan.

Tiada perubahan mekanikal diberikan di mana model Heritage Design Edition ini kekal digerakkan penjana sama dengan Targa 4S, iaitu enjin boxer enam-silinder 3.0 liter berkuasa 450 PS dan tork maksima 530 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik PDK lapan-kelajuan, dan kuasa diagihkan ke kesemua roda. Dengan sistem launch control, kereta ini mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 3.6 saat, sebelum mencapai kelajuan maksima 304 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required