Kempen Bantuan Car Seat Safe ‘n Sound sediakan 200 kerusi kanak-kanak percuma kepada yang memerlukan

Kempen Bantuan Car Seat Safe ‘n Sound sediakan 200 kerusi kanak-kanak percuma kepada yang memerlukan

Kerusi keselamatan kanak-kanak kini menjadi aspek keselamatan penting di dalam kenderaan. Juga, tak semua orang mampu untuk menyediakannya untuk ahli keluarga. Kajian oleh Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) mendedahkan hanya 30% pemandu di Malaysia yang menggunakan kerusi keselamatan berkenaan, dan satu daripada sebabnya adalah kerana harga yang agak mahal bagi keluarga berpendapatan rendah.

Dengan keadaan ekonomi yang tenat ketika ini, ada pihak yang berusaha untuk meringankan beban kelompok yang mungkin memerlukan kerusi keselamatan kanak-kanak berkenaan. SNS Product telah memperkenalkan sebuah usaha untuk membantu keluarga yang memerlukan agar mereka boleh mendapatkan kerusi keselamatan ini. Syarikat berkenaan menawarkan 200 buah kerusi keselamatan kanak-kanak melalui entiti runcitnya, Safe ‘n Sound, dalam satu kempen dikenali sebagai “Kempen Bantuan Car Seat Safe ‘n Sound.”

Kempen berkenaan akan memberi tumpuan untuk melengkapi ibu bapa yang layak dengan cadangan kerusi keselamatan daripada empat jenama yang ikut serta, iaitu Joie, snskidz, mifold dan Axkid, yang mana semuanya mematuhi standard United Nations Regulation (UNR) ECE R44/04. Kerusi berkenaan akan ditetapkan mengikut umur dan berat kanak-kanak, serta sama ada kereta mereka ada menyediakan Isofix atau tidak.

Kempen Bantuan Car Seat Safe ‘n Sound sediakan 200 kerusi kanak-kanak percuma kepada yang memerlukan

Dalam masa sama, syarikat ini juga ingin memanfaatkan kempen berkenaan dengan cara meningkatkan kesedaran betapa pentingnya penggunaan kerus keselamatan ini dan mendidik ibu bapa berkaitan cara betul untuk menggunakannya.

“Kesedaran penggunaan kerus keselamatan dalam kenderaan di Malaysia agak rendah, dan ini menyumbang kepada kecederaan dan kematian dalam kemalangan, yang sepatutnya boleh kita elakkan dengan penggunaan kerusi keselamatan ini. Semua bayi dan kanak-kanak perlu menggunakan kerusi yang sesuai dengan saiz dan umur mereka, bermula dari yang baru lahir hinggalah kanak-kanak 12 tahun,” ujar pengarah syarikat berkenaan, May Hwong.

Selain memupuk penggunaan kerusi keselamatan ini, syarikat ini juga memberi penekanan terhadap kepentingan cara guna yang betul. “Lebih 90% kerusi kanak-kanak ini sama dan dipasang dengan cara yang salah atau salah cara guna, dan itu tetap membahayakan nyawa kanak-kanak ketika berada di atas jalan. Adalah sangat penting untuk meletakkan kanak-kanak di bawah ketinggian 136 cm dalam kerusi khas, dan perlu juga kedudukannya menghadap ke belakang, selama yang boleh,” tambahnya.

Untuk itu, pakar bertauliah dari syarikat itu berkaitan Child Occupant Safety Advisors (COSA) dan Child Occupant Safety Instructors (COSI) juga boleh memberikan khidmat nasihat percuma dengan cara menilai umur, ketinggian dan berat kanak-kanak serta jenis kenderaan yang digunakan. Pemeriksaan kerusi keselamatan secara percuma juga boleh dilakukan di pusat khidmat pelanggannya untuk memastikan pemasangan yang betul.

“Kempen Bantuan Car Seat Safe ‘n Sound” ini terbuka untuk keluarga yang mempunyai anak baru lahir hingga 12 tahun dengan pendapatan bulanan isi rumah di bawah RM4,000 dan mempunyai kereta. Ibu bapa yang berminat boleh memeriksa kelayakannya di sini dan mengisi borang ini. Maklumat lanjut berkaitan kempen berkenaan ada di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required