Data jualan kenderaan di M’sia Julai 2021 naik 269%

Data jualan kenderaan di M’sia Julai 2021 naik 269%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan kenderaan bagi bulan Julai 2021 yang menunjukkan sebanyak 7,086 unit kenderaan telah dihantar pada bulan lalu. Ia menunjukkan peningkatan sebanyak 5,165 unit berbanding sekitar 1,921 unit yang terjual pada Jun, mewakili kenaikan sebanyak 269%.

Walaui bagaimana pun, jumlah jualan keseluruhan yang dicatatkan bulan lalu adalah kurang sebanyak 51,792 unit (atau 88%) berbanding tempoh yang sama pada 2020 dengan sejumlah 58,878 unit. Manakala jumlah bagi tahunan-sehingga-ke-tarikh-berkenaan untuk tahun 2021 masih mendahului catatan pada tahun lalu, dengan sebanyak 256,215 unit terjual untuk tujuh bulan pertama tahun ini, iaitu lebih 23,792 unit (atau 10.2%) berbanding 232,423 unit yang direkodkan pada tempoh yang sama pada tahun lalu.

Jika tiada sebarang aktiviti di bilik pameran di seluruh negara pada bulan Jun disebabkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh, pastinya angka yang mampu dicapai adalah melebihi jumlah tersebut. Sementara bilik pameran di Semenanjung kekal ditutup pada bulan lalu, namun operasi di Sabah dan Sarawak dibenarkan kerana ia berada di bawah fasa dua bagi Pelan Pemulihan Nasional (PPN), dan ini menunjukkan faktor peningkatan jualan berbanding Jun lalu. MAA turut menambah jualan secara dalam talian pula agak minimum.

Malah turut berkata angka jualan bagi bulan ini akan lebih tinggi berbanding Julai disebabkan beberapa sektor ekonomi sudah boleh dibuka termasuk bilik pameran, biarpun beberapa negeri termasuk Selangor dan Kuala Lumpur masih di bawah fasa satu PPN. Namun kapasiti operasinya dihadkan untuk individu yang sudah lengkap dengan dua dos vaksin yang dibenarkan untuk berkunjung ke bilik pameran.

Justeru, anda yang sudah lengkap dengan dua dos vaksin dan mahu mencari kereta baharu untuk dimiliki, boleh mengambil peluang dengan harga pengecualian cukai jualan (SST) yang masih berlangsung sehingga 31 Disember ini.

Namun perlu diingat di sini, biar pun anda sudah lengkap dengan dua dos vaksin, ini bukan bermakna anda ‘kebal’ daripada serangan virus Covid-19. Pastikan anda kekal patuhi SOP yang ditetapkan oleh MKN dan KKM termasuk sentiasa memakai facemask, memeriksa suhu badan sebelum memasuki premis, mendaftar masuk menerusi MySejahtera dan juga menjaga penjarakkan sosial.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required