UMW Toyota umum bilik pameran, kilang pemasangan kembali beroperasi ikut SOP yang ditetapkan

UMW Toyota umum bilik pameran, kilang pemasangan kembali beroperasi ikut SOP yang ditetapkan

Selepas kerajaan membenarkan aktiviti ekonomi termasuk bagi industri automotif dibuka mulai 16 Ogos lalu, UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) telah mengumumkan pengoperasian semula bagi bahagian jualan dan perkhidmatannya. Ini bermakna bilik pameran Toyota dan Lexus telah kembali beroperasi, begitu juga dengan kilang pemasangannya.

Ravindran K., Presiden UMWT berkata, pembukaan semula bilik pameran dan kilang pemasangan tersebut adalah mengikut pematuhan prosedur operasi standard (SOP) dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Di mana semua SOP tersebut akan dilaksanakan demi keselamatan semua pihak termasuk para pelanggan dan juga kakitangan UMWT sendiri.

“Kami menyambut baik kelonggaran sekatan ekonomi ini yang memberikan peluang untuk kami menyambung semula aktiviti perniagaan yang terhenti selama dua bulan sebelum ini. Dengan pembukaan semula bilik pameran Toyota dan Lexus, ia memungkinkan kita untuk kembali ke kehidupan normal dan dalam masa yang sama kami dapat bergerak maju serta meneruskan peranan kami bagi membantu pemulihan ekonomi negara,” ujarny lagi.

Sambungnya lagi, selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tahun lalu, pihaknya telah pun mengimplemtasi banyak SOP di bilik pameran dan pusat servis, malah ia masih dikekalkan sehingga kini. Ini termasuklah memeriksa suhu badan, daftar masuk menerusi aplikasi MySejahtera, sentiasa memakai pelitup muka dan melakukan proses sanitasi yang kerap di premis.

Beliau turut berkata, biar pun angka jualan bagi bulan Jun dan Julai tidak begitu memberangsangkan, namun pihaknya masih menerima tempahan berdasarkan permohonan pinjaman bank bagi beberapa model dan sekaligus meminimakan kesan akibat terjejas dalam situasi yang mencabar selepas penutupan bilik pameran dan pusat jualan sebelum ini.

Selain bilik pameran, pusat servis juga telah pun kembali beroperasi. Bagi pelanggan yang mahu menghantar kenderaan ke pusat servis, perlulah membuat temujanji terlebih dahulu. Malah pembayaran tanpa sentuhan juga sangat digalakkan dan penjarakkan sosial akan dipantau setiap masa. “Kami akan memastikan para pelanggan berada dalam persekitaran yang selamat,” tambah Ravindran K. lagi.

Bagi aktiviti pembuatan pula, beliau berkata, dua buah kilang pemasangan dan juga kilang yang berkaitan dalam kumpulan UMW akan beroperasi mengikut kapasiti yang spesifik iaitu bergantung pada peratusan pekerja yang telah pun menerima vaksin, dengan kapasiti penuh sekiranya lebih daripada 80% daripada mereka telah divaksinasi.

Timbalan Pengerusi UMWT, Akio Takeyama pula berkata, “Selepas sekatan ekonomi ditarik balik, kami memiliki lebih banyak keyakinan untuk menjalankan kembali perancangan. Antaranya, kami telah membuat persiapan untuk pemasangan tempatan bagi Kenderaan Eletrik Hibrid Toyota, dan kini kami akan meneruskannya secepat mungkin.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required