Lebih 190 stesen minyak Petron sediakan bank makanan bagi bantu komuniti terjejas akibat pandemik

Lebih 190 stesen minyak Petron sediakan bank makanan bagi bantu komuniti  terjejas akibat pandemik

Lebih 190 pengusaha stesen minyak Petron telah mengambil bahagian untuk menganjurkan inisiatif ‘Jom Bantu Bank Makanan dan Meja Komuniti’ untuk komuniti yang terkesan akibat pandemik. Mengambil inspirasi daripada mesej “Ambil Bila Perlu, Sumbang Jika Mampu,” meja komuniti yang terletak di stesen minyak Petron ini bertujuan untuk memberi akses mudah keperluan asas kepada golongan yang memerlukan, di samping memberi peluang kepada orang lain untuk membantu sektor yang terkesan.

“Ini merupakan tahun kedua kami menjalankan program bank makanan di stesen minyak kami. Kami gembira untuk bekerjasama dengan pengusaha kami dalam membantu komuniti dan melaksanakan tanggungjawab sosial korporat kita. Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kami yang telah turut serta menyumbang dalam inisiatif ini,” kata Choong Kum Choy, Ketua Dagangan Runcit dan Perniagaan Komersial Petron Malaysia.

Di Kota Kinabalu, Sabah, Petron Jalam Ulam North telah menyokong petani tempatan dengan membeli buah-buahan dan sayur-sayuran segar daripada mereka. “Kami membeli buah-buahan dan sayur-sayuran segar daripada petani di luar bandar untuk menyokong perniagaan tempatan. Kemudian kami berikan kepada orang yang memerlukan. Inisatif 2-dalam-1 ini merupakan cara kami untuk membantu orang ramai di kala pandemik ini,” kata Philomena Munag, pengusaha stesen Petron Ulam North.

Di Kedah, Petron Jalan Lunas FI menawarkan sumbangan ayam kepada masyarakat. “Saya sangat menyokong inisiatif Bank Makanan Petron bagi membantu mereka yang memerlukan. Kami mendapat idea untuk memberi seekor ayam sebagai tambahan kepada makanan dalam tin dan stok makanan kering di bank makanan kami. Sekurang-kurangnya mereka dapat menikmati hidangan ayam bersama keluarga dan membuatkan wajah anak-anak mereka tersenyum lebar,” kata Mohamad Zaini bin Yahya, pengusaha Petron Jalan Lunas FI.

Petron juga turut bekerjasama dengan KPJ Healthcare (KPJ) untuk membuka lapan bank makanan KPJ di stesen minyak Petron yang terpilih bagi meluaskan lagi jangkauan terhadap golongan yang memerlukan dalam inisiatif ini. Bank makanan KPJ yang pertama dibuka di Petron New Larkin pada 23 Julai dan telah mendapat sambutan yang baik daripada masyarakat.

Stesen-stesen minyak Petron di Johor turut bekerjasama dengan Kementerian Perdangangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Johor untuk menjayakan program pengumpulan makanan di 10 stesen minyak Petron. Program oleh KPDNHEP ini mengajak orang ramai untuk menderma makanan dan barangan keperluan asas untuk disalurkan kepada kumpulan sasaran oleh KPDNHEP Negeri.

“Kami berharap agar dapat menyampaikan bantuan kepada lebih ramai individu melalui jaringan usaha bersama pengusaha kami, KPJ, KPDNHEP Johor dan kakitangan kami supaya tiada siapa yang ketinggalan. Ini merupakan sumbangan kecil kami untuk membantu mengurangkan kesulitan mereka yang memerlukan. Kami turut bersama anda dan kami akan berusaha untuk terus membantu sebaik mungkin,” tambah Choong.

Antara barangan keperluan asas yang diletakkan di meja komuniti berkenaan termasuklah beras, gula, garam, tepung, minyak masak, biskut, telur, mi, makanan dalam tin, makanan kering, tisu dan sabun berserta pelbagai barang keperluan yang lain. Bahan ini boleh diperolehi di stesen yang terlibat dan percuma kepada mereka yang memerlukan.

Senarai penuh stesen yang menyediakan meja komuniti ini boleh didapati di laman web korporat Petron di www.petronmalaysia.com.my beserta perincian cara menderma.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required