Cadangan pembinaan Lebuhraya Petaling Jaya Dispersal Link (PJDLink) kini dalam proses rundingan

Cadangan pembinaan Lebuhraya Petaling Jaya Dispersal Link (PJDLink) kini dalam proses rundingan

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) memaklumkan cadangan pembinaan lebuh raya Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) kini dalam proses rundingan antara pihak kerajaan Persekutuan dengan syarikat pencadang.

Menerusi Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor semalam, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Pertanian, Perladangan dan Industri Asas Tani, Ir Izham Hashim berkata, kerajaan negeri melalui Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada 30 September 2020 mengambil maklum pembentangan projek daripada LLM berkenaan cadangan projek berkenaan, laporan Bernama.

Katanya, MMKN dalam mesyuarat yang sama sudah menimbang dan bersetuju secara dasar dengan cadangan projek PJD Link dan menetapkan syarat, antaranya projek dilaksanakan mengikut tatacara pemprosesan permohonan secara rundingan di bawah Seksyen 20A, Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172).

Cadangan pembinaan Lebuhraya Petaling Jaya Dispersal Link (PJDLink) kini dalam proses rundingan

“LLM perlu mengadakan perbincangan lanjut dengan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) bagi penyelarasan pembinaan projek dengan pembangunan yang diluluskan di peringkat MBPJ di kawasan rizab sungai; proses pengambilan balik tanah perlu diselesaikan terlebih dahulu dan penyelenggaraan sungai diserahkan kepada pihak konsesi.

“Ia berikutan 2.5 kilometer daripada jajaran lebuh raya ini berada di atas rizab sungai dengan pembinaan maksimum sehingga ke sempadan rizab sungai,” katanya ketika menjawab soalan R Rajiv (PH-Bukit Gasing) mengenai status cadangan pembinaan Lebuhraya PJD Link.

Mengikut cadangan awal, Lebuhraya PJD Link adalah sepanjang 34.3 km dengan melibatkan lapan persimpangan, bakal menghubungkan Petaling Jaya Utara (PJU), Bandar Utama, Taman Tun Dr. Ismail, Pusat Bandar Petaling Jaya, Taman Dato’ Harun, Taman Medan Baru, Taman Sri Manja, Bandar Kinrara dan Bukit Jalil Technology Park.

Projek pembinaannya dijangka selesai dalam tempoh tiga tahun. Lebuhraya ini juga akan menghubungkan ke enam lebuhraya utama iaitu NKVE, SPRINT, Lebuhraya Persekutuan, NPE, KESAS dan Lebuhraya Bukit Jalil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required