Porsche sahkan operasi CKD di Malaysia bermula 2022 di kilang Sime Darby – yang pertama di luar Eropah!

Porsche sahkan operasi CKD di Malaysia bermula 2022 di kilang Sime Darby – yang pertama di luar Eropah!

Porsche telah mengumumkan secara rasmi bakal memulakan operasi CKD di Malaysia, yang menjadi negara pertama di luar Jerman. Menurut pengeluar kereta berkenaan, langkah tersebut disasarkan bagi memperkukuhkan pasaran di antara Asia tenggara yang dilihat semakin berkembang.

Pemasangan tempatan tersebut akan dilaksanakan dengan kerjasama Sime Darby, yang merupakan pengedar rasmi kenderaan Porsche di negara ini, di bawah pengurusan Sime Darby Auto Performance. Buat masa ini, Sime Darby Motors telah mempunyai kilang pemasangan kenderaan Inokom di Kulim, Kedah, yang memasang kenderaan BMW, Hyundai, Mazda dan MINI, dengan kapasiti produksi tahunan mencecah 38,000 unit kenderaan.

Namun buat masa ini, Porsche tidak mendedahkan model mana yang akan menjalani pemasangan CKD, tetapi berkata “kenderaan terbabit adalah khusus untuk memenuhi keperluan tempatan dan hanya untuk Malaysia sahaja.” Laporan sebelum ini ada menyebut, Macan dan Cayenne adalah calon yang sesuai, memandangkan SUV kini semakin popular – malah Cayenne juga merupakan model terlaris untuk Porsche.

Porsche sahkan operasi CKD di Malaysia bermula 2022 di kilang Sime Darby – yang pertama di luar Eropah!

Selain mengumumkan operasi CKD di Malaysia, Porsche turut mendedahkan bakal membangunkan pusat pembangunan dan penyelidikan baharu di China, yang merupakan pasaran tunggal terbesar tetapi tidak merancang untuk menubuhkan kilang pemasangan di sana. Fasiliti satelit tersebut akan membantu meningkatkan lagi meningkatkan pemahaman syarikat mengenai pelanggan di China dan keperluan mereka, dan untuk meningkatkan pengembangan produk tempatan.

“Kami bernasib baik kerana dengan perancangan yang teliti, kilang-kilang kami yang ada dapat memenuhi permintaan global semasa dan masa depan untuk kereta kami. Lokasi pemasangan baharu di Malaysia untuk memenuhi keperluan pasar tertentu, walaupun ia merupakan projek standalone dengan kapasiti yang sederhana, tetapi menandakan kesediaan kami untuk belajar menyesuaikan diri dengan keadaan pasaran tempatan tertentu,” kata Albrecht Reimold, ahli lembaga eksekutif bagi produksi dan logistik di Porsche.

“Malaysia dan semua negara ASEAN adalah rantau yang paling berpotensi dan kami mencari peluang untuuk menghasilkan model pemasangan tempatan pertama kami untuk pelanggan di Malaysia pada tahun hadapan. Ketika Porsche bergerak ke era mobiliti baharu, Malaysia dan rantau ASEAN semakin penting. Langkah ini adalah sebahagian dari inisiatif lama untuk memenuhi permintaan pelanggan dan pasaran yang berkembang pesat,” ujar Detlev von Platen, ahli lembaga eksekutif bagi jualan dan pemasaran Porsche pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required