Proton Iriz & Persona 2022: 12% lebih jimat bahan api dalam mod Normal, tambahan 10% dalam mod Eco

Proton Iriz & Persona 2022: 12% lebih jimat bahan api dalam mod Normal, tambahan 10% dalam mod Eco

Proton Iriz dan Persona facelift 2022 yang dilancarkan bulan lalu masih dijana unit rangkaian kuasa yang sama seperti versi sebelumnya. Namun dalam satu sesi temu ramah bersama eksekutif program kenderaan Proton, Adzrai Aziz Ibrahim, beliau mendedahkan bahawa perisian dan juga talaan baharu yang dibuat pada kembar hatchback dan sedan segmen-B ini membolehkan ia mencapai kadar penggunaan bahan api yang lebih efisien.

Walaupun ia masih menggunakan kotak gear CVT Punch yang sama, Adzrai menjelaskan bahawa model facelift 2021 ini telah diberikan perisian baharu menampilkan fungsi SAT dan juga Neutral Idle Control (NIC). Bagi fungsi SAT, ia akan diberikan secara automatik berdasarkan situasi ketika gear dalam posisi ‘S’ atau ‘D’, di mana ia akan memberikan tukaran gear yang ‘terasa’ seakan transmisi automatik konvensional. Manakala NIC pula akan memutuskan klac apabila kereta berhenti sepenuhnya bagi mengurangkan beban, sekaligus menjimat lebih bahan api.

Malah, Iriz dan Persona 2022 ini juga kini sudah diberikan mod Eco sebenar yang boleh diaktifkan oleh pemandu dengan menekan butang, dan ia tidak sama dengan lampu Eco pada model sebelumnya yang berfungsi sekadar memberitahu pemandu bahawa mereka sedang memandu dengan efisien.

Proton Iriz & Persona 2022: 12% lebih jimat bahan api dalam mod Normal, tambahan 10% dalam mod Eco

Selepas pemandu memilih untuk menggunakan mod Eco tersebut dengan menekan butang yang berada di hadapan tuil penukar gear, kotak gear akan memutuskan klac sekiranya pemandu melepaskan pedal pendikit pada kelajuan di bawah 70 km/j, membolehkan kereta berkenaan meluncur tanpa memberikan beban pada enjin yang hanya perlu hidup pada kelajuan pepura.

Dengan penambahbaikkan ini, Proton Persona kini mencapai penggunaan bahan api pada kadar 6.6 liter setiap 100 km (15.2 km/l), manakala Iriz pula mencatatkan bacaan 6.7 liter setiap 100 km (14.9 km/l). Model psedo-SUV Iriz Active yang lebih tinggi dan lebih berat pula memberikan bacaan bahan api 7.0 liter setiap 100 km (14.3 km/l). Kesemua bacaan ini adalah diuji dengan kitaran NEDC.

Sebagai perbandingan, Iriz dan Persona 2019 memberikan bacaan bahan api 7.5 liter setiap 100 km (13.3 km/l) dalam kitaran ujian yang sama, atau sekitar 11% dan 12% lebih rendah. Malah Iriz Active juga masih 7% lebih jimat bahan api berbanding Iriz biasa sebelum ini.

Proton Iriz & Persona 2022: 12% lebih jimat bahan api dalam mod Normal, tambahan 10% dalam mod Eco

Menurut Adzrai, ujian NEDC yang dibuat tersebut hanya menggunakan mod Normal, tanpa mengkatifkan mod Eco. Beliau menjangkakan 1% penjimatan akan dapat dicapai sekiranya mod Eco tersebut digunakan. Adzrai menyatakan bahawa Proton turut telah menjalankan ujian mereka sendiri dalam pemanduan dunia sebenar, dan penambaikkan ini memberikan penjimatan bahan api sekitar 7% hingga 10% berbanding model sebelumnya jika menggunakan mod Eco.

Walau bagaimanapun, bacaan bahan api yang dicatatkan ini masih belum melayakkan Iriz dan Persona untuk menerima pengiktirafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) dari kerajaan. Malah gandingan enjin 1.6L VVT bersama kotak gear CVT Punch pada Iriz masih belum sebaik penggunaan bahan api Perodua Myvi yang dijana oleh enjin 1.5L Dual VVT-i dan kotak gear 4AT yang mencatatkan 20.1 km setiap liter (5.0 l/km).

Proton Iriz dan dan Persona facelift 2022 ini turut menerima perubahan luaran dan dalaman, termasuk diberikan sistem arahan suara “Hi, Proton” yang bukan sahaja untuk sistem infotainmen, malah boleh mengoperasikan sistem pendingin hawa serta tingkap cermin pemandu. Secara keseluruhan 200 komponen baharu telah diberikan pada model kemaskini berkenaan, termasuk enam peningkatan prestasi. Kami akan kupas perkara-perkara berkenaan dalam artikel-artikel selepas ini.

GALERI: Proton Iriz 1.6 Active 2022

GALERI: Proton Iriz 1.6 Executive 2022

Proton Persona 1.6L Premium 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required