Perodua turunkan sasaran jualan bagi 2021 kepada 214k unit — kurang 10.8% dari sasaran asal 240k unit

Perodua turunkan sasaran jualan bagi 2021 kepada 214k unit — kurang 10.8% dari sasaran asal 240k unit

Berikutan penangguhan operasi dan jualan kenderaan akibat PKP yang berterusan tahun ini, Perodua telah menetapkan semula sasaran jualannya bagi tahun 2021 kepada 214,000 unit, lebih rendah berbanding angka awal yang diumumkan pada awal tahun, iaitu sebanyak 240,000 unit.

Syarikat itu pada bulan Jun lalu masih mengekalkan angka sasaran 240,000 unit ketika mereka mengumumkan angka jualan bulan Mei, tetapi ini sebelum PKP yang lebih ketat dikenakan selepas itu, yang menyaksikan semua operasi automotif terpaksa diberhentikan sejak 1 Jun bagi tempoh dua bulan setengah sebelum ini.

Bulan lalu, syarikat ini memberi isyarat akan menilai semula sasaran jualan bagi tempoh baki tahun ini. Dan walaupun telah menjual 6,988 unit sepanjang Ogos, dengan masa yang singkat sebelum hujung tahun menjadikannya sukar untuk mencapai sasaran asal. “Berdasarkan sumber dan masa yang ada, kami terpaksa mengurangkan sasaran jualan sebanyak 10.8% kepada 214,000 unit untuk tahun ini, berbanding 240,000 unit awalnya,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Perodua turunkan sasaran jualan bagi 2021 kepada 214k unit — kurang 10.8% dari sasaran asal 240k unit

Sehingga Mei lalu, syarikat itu berada dalam landasan yang betul untuk mencapai sasarannya. Jumlah jualan tahunan setakat ini pula adalah 96,281 unit, 82% lebih banyak berbanding tempoh sama tahun lalu. Bagaimanapun, Perodua hanya menjual 1,009 unit pada bulan Jun (dari lebihan pendaftaran jualan tempoh sebelumnya) dan hanya 655 unit pada Julai. Setakat Ogos, jumlah jualan terkumpulnya adalah 104,933 unit, penurunan 12.5% berbanding 119,977 unit yang dicatat dalam tempoh sama tahun lalu.

Zailan juga memaklumkan syarikat itu sedang berusaha untuk merapatkan jurang tersebut dengan cara meningkatkan jumlah pengeluaran serta memastikan pematuhan SOP untuk keselamatan pekerja dan pelanggan. Keutamaan syarikat ketika ini adalah untuk memastikan industri automotif tempatan mampu kekal bertahan tahun ini, disebabkan kesan pandemik dan kekurangan bekalan cip semikonduktor peringkat global.

Beliau menambah, Perodua juga mempunyai cukup bekakan untuk memastikan proses pengeluaran tahun ini berjalan lancar, dan menekankan bahawa semua pesanan sedia ada akan diserahkan kepada pelanggan dalam tahun ini juga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required