RapidKL jangka peningkatan kadar pengguna dalam Fasa 2 PPN, sedia tambah kekerapan tren jika perlu

RapidKL jangka peningkatan kadar pengguna dalam Fasa 2 PPN, sedia tambah kekerapan tren jika perlu

Rapid KL yang telah meningkatkan kekerapan perkhidmatan bas dan tren kendalian syarikat itu di Lembah Klang bermula 10 September berikuta peralihan ke Fasa 2 PPN di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya menjangkakan peningkatan penumpang juga akan berlaku untuk perkhidmatan LRT bermula hari ini, 13 September.

CEO Rapid KL, Azmi Md Zain berkata syarikat itu menjangkakan peningkatan jumlah pengguna untuk LRT bermula Isnin, dan data tersebut akan diperhatikan setiap hari untuk menentukan jika tren tambahan perlu digerakkan, lapor New Straits Times.

Bercakap kepada wartawan Jumaat lalu, beliau berkata peningkatan kadar aliran penumpang belum dikesan ketika itu, dan tren sedia ada mampu menampung keperluan dengan memastikan pematuhan SOP PPN yang telah digariskan kerajaan.

Sejak Jumaat lalu, perkhidmatan LRT jajaran Kelana Jaya telah beralih kepada selang empat minit antara tren pada hari bekerja dalam waktu puncak sebelah pagi dan tengahari. Pada bukan waktu puncak hari bekerja, tren akan tiba dalam selang 11 minit, dan ini akan dinaikkan kepada 15 minit pada hujung minggu.

Azmi memaklumkan Rapid KL akan memastikan semua pengguna mematuhi SOP. “Kami mempunyai kamera litar tertutup (CCTV) untuk memantau pematuhan SOP. Kami akan melaksakan pematuhan SOP dengan tegas, termasuk tidak membenarkan mereka yang mempunyai simptom atau tidak memakai pelitup muka daripada menaiki tren,” jelasnya. Staf Prasarana dan polis bantuan juga telah ditugaskan melakukan rondaan dan pemantauan di stesen untuk memastikan semua orang mematuhi SOP berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required