Grab tidak benarkan pemandu, penumpang berstatus risiko tinggi di MySejahtera guna perkhidmatannya

Grab tidak benarkan pemandu, penumpang berstatus risiko tinggi di MySejahtera guna perkhidmatannya

Grab Malaysia telah mengumumkan polisi baharu diperkenalkan untuk melindungi pemandu dan penumpang yang menggunakan perkhidmatan e-hailing kendalianya. Mulai hari ini, 14 September 2021, hanya mereka dengan status Low Risk/Risiko Rendah atau Casual Contact (No Symptoms)/Kontak Kasual(Tiada simptom) menerus aplikasi MySejahtera sahaja yang dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan Grab.

Bagi mereka yang tidak memenuhi peraturan baharu ini tidak akan dibenarkan menggunakan perkhidmatan ini. Untuk penumpang, mereka tidak boleh menempah dan menggunakan mana-mana perkhidmatan Grab, sementara untuk pemandu pula, tidak akan dibenarkan untuk mengambil apa jua tugasan menerusi platform Grab.

Walau bagaimana pun, syarikat ini berkata status vaksinasi bukan sebahagian daripada polisi baharu ini, yang ditetapkan sendjri dan bukannya arahan dari Majlis Keselamatan Negara (MKN). Katanya, sesiapa sahaja dengan apa jua status vaksinasi (tidak divaksin langsung, satu dos atau dua dos) dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan mereka, selagi mereka memenuhi pematuhan status MySejahtera seperti yang disebutkan itu.

Di bawah polisi baharu, pemandu dan penumpang boleh meminta antara satu sama lain untuk menunjukkan status MySejahtera sebelum menaiki kenderaan perkhidmatan ini, dengan mempamerkan paparan pada seksyen check-in atau profil. Jika status menunjukkan selain Low Risk atau Casual Contact (without symptoms) atau tidak mendaftar pada MySejahtera, sama ada penumpang atau pemandu berhak untuk tidak terus menggunakan perkhidmatan ini dan membatalkannya.

Grab turut menambah kedua-dua pemandu dan pemandu hanya dibenarkkan untuk meminta melihat status risiko pada aplikasi terbabut, dan bukannya maklumat lain selain status risiko Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required