Republik Czech bantah pengharaman kereta berenjin pembakaran oleh Kesatuan Eropah menjelang 2035

Republik Czech bantah pengharaman kereta berenjin pembakaran oleh Kesatuan Eropah menjelang 2035

Berikutan cadangan Kesatuan Eropah (EU) untuk mengharamkan penjualan kereta baharu dengan enjin pembakaran dalaman termasuk petrol dan diesel, dan hanya membenarkan penjualan kereta elektrik menjelang 2035, salah satu negara yang menganggotai badan berkenaan iaitu Republik Czech telah menyatakan bantahan mereka terhadap langkah tersebut.

Menurut portal Drive, ini kerana Republik Czech bukan sahaja mempunyai jenama automotifnya sendiri iaitu Skoda (kini bernaung di bawah Volkswagen Group), negara tersebut juga mempunyai sebilangan kilang kenderaan milik Toyota dan Hyundai – sekitar 35% dari GDP adalah dari pembuatan kenderaan dengan tenaga kerja warga tempatan seramai 120,000 orang. Pada 2020, hampir 1,000,000 kereta telah diproduksi secara tempatan.

“Kami tidak bersetuju dengan pengharaman terhadap penjualan kereta berkuasa bahan api fosil,” kata Perdana Menteri Republik Czech, Andrej Babiš yang dipetik oleh Drive dari laporan berita iDnes. “Ia mustahil – kami tak boleh tentukan di sini apa yang dirangka oleh fanatik mesra alam dalam Parlimen Eropah,” tambahnya lagi.

Republik Czech bakal mengambil alih presidensi EU yang ditetapkan secara giliran pada Julai 2022, dan menentang cadangan untuk mengharamkan penjualan kereta dengan enjin pembakaran bakal menjadi keutamaan mereka, kata Andrej Babiš lagi.

Republik Czech bantah pengharaman kereta berenjin pembakaran oleh Kesatuan Eropah menjelang 2035

Skoda tidak mempunyai masalah untuk beralih sepenuhnya kepada teknologi elektrifikasi kerana Volkswagen kini dalam fasa peralihan dan memperkenalkan semakin banyak model yag dijana kuasa elektrik sepenuhnya. Skoda juga telah memperkenalkan model elektrik sepenuhnya, Enyaq iV yang diasaskan dari platform MEB yang sama seperti Volkswagen ID.4.

Namun dengan langkah yang dibuat oleh kerajaan Republik Czech ini telah mencetuskan spekulasi bahawa VW Group akan memanjangkan lagi produksi kereta dengan enjin pembakaran dalaman mereka menerusi Skoda. Walau bagaimanapun, apa yang diumumkan oleh Perdana Menteri negara berkenaan tersebut berkemungkinan lebih bersifat retorik kerana pilihan raya yang bakal berlangsung pada bulan hadapan.

Drive turut mendapatkan respon dari Skoda Australia berhubung perkara ini. “Setakat ini masih tiada rancangan [untuk jenama] bagi beralih sepenuhnya kepada elektrik, tetapi jika ia berlaku ia akan terjadi selepas Eropah membuat keputusan,” kata jurucakap syarikat berkenaan.

Selain dari Republik Czech, Itali juga ada menyuarakan bantahan mereka terhadap pengharaman penjualan kereta berkuasa bahan api fosil oleh EU ini, tetapi negara berkenaan hanya berharap pengecualian dibuat terhadap pengeluar-pengeluar supercar. Itali merupakan negara asal bagi jenama-jenama eksotik seperti Ferrari, Lamborghini dan Maserati.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required