Volkswagen ID.4 diperkenalkan – SUV elektrik 204 PS

Volkswagen ID.4 diperkenalkan – SUV elektrik 204 PS

Setahun selepas hatchback ID.3 dilancarkan untuk pasaran, kini Volkswagen memperkenalkan model ID kedua yang sudah sedia memasuki fasa produksi iaitu ID.4. Ia adalah sebuah SUV, tetapi masih menggunakan platform modular electric drive matrix (MEB) yang sama.

Semasa pelancaran, ID.4 diperkenalkan dengan motor elektrik yang mampu menghasilkan 204 PS – sama seperti ID.3 – dan ia terletak di gandar belakang. Bateri pula adalah unit 77 kWh yang boleh memberikan jarak gerak sehingga 520 km mengikut ujian WLTP. Padanan ini juga membolehkan ID.4 memecut 0-100 km/j dalam masa 8.5 saat dan mencecah kelajuan maksimum 160 km/j.

Varian ID.4 yang diperkenalkan semasa pelancaran ini nanti akan ditambah dengan satu lagi varian yang mendapat tambahan motor elektrik 102 PS dan 104 Nm pada gandar hadapan, untuk menjadikan kuasa keseluruhan 306 PS. Menurut Volkswagen, jika menggunakan pengecas pantas DC, ID.4 boleh dicas pada kadar sehingga 125 kW dan setelah 30 minit, ia dapat memberi jarak gerak 320 km.

ID.4 boleh dicas menggunakan pengecas AC dan DC. Sekiranya menggunakan pengecas 11 kW yang diberi, baterinya boleh memberi jarak gerak 53 km bagi setiap jam pengecasan dan boleh mencapai tahap penuh selepas 7.5 jam menggunakan soket 240 V AC di rumah.

Untuk penampilan, SUV elektrik ini menggunakan rekaan yang bersih dan kemas, dengan lampu utama hadapan dan belakang adalah unit LED bagi versi asas dan LED matriks IQ. Light untuk varian yang lebih tinggi. Rim pula adalah unit 21 inci. Pada bahagian dalam, ia menyediakan ruang barangan di belakang 543 liter dengan tempat duduk masih lagi tegak, dan apabila dibaringkan, ia boleh menjadi sehingga 1,574 liter.

Bagi pasaran Amerika Syarikat, ID.4 dijual pada harga $32,500 (RM135,412) setelah ditolak dengan kredit khas kenderaan elektrik dan apabila pengeluarannya dimulakan di Chattanooga, Tennessee, harganya akan diturunkan lagi kepada $27,500 (RM114,579).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required