RMK-12: Penggunaan pengangkutan awam rendah kerana kereta murah, pendaftaran kereta meningkat

RMK-12: Penggunaan pengangkutan awam rendah kerana kereta murah, pendaftaran kereta meningkat

Dalam pembentangan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) di Parlimen oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, ada beberapa perkara berkaitan automotif dan pengangkutan yang turut mendapat perhatian dalam merangka pelan untuk tempoh lima tahun ke depan.

Perihal pengangkutan awam turut tidak terlepas daripada menjadi tumpuan dalam merencanakan kemakmuran Malaysia bagi tempoh berkenaan. Ini turut meliputi penilaian semula terhadap usaha-usaha yang telah dijalankan sepanjang tempoh RMK11 sejak 2016-2020.

Menjadi pementaan menyeluruh bagi semua aspek pengangkutan awam termasuk untuk tujuan komersial, ia tidak ketinggalan merangkumkan juga usaha-usaha seperti meningkatkan perkongsian modal pengangkutan awam, sebagai contoh untuk mengelakkan kesesakan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Lembah Klang — seperti perkhidmatan MRT 1 (Sungai Buloh-Kajang) yang mula beroperasi pada 2017 dan LRT 2 (Putra Heights-Kelana Jaya) yang siap pada 2016.

RMK-12: Penggunaan pengangkutan awam rendah kerana kereta murah, pendaftaran kereta meningkat

Antara perkara yang dikenal pasti adalah penggunaan pengangkutan awam adalah pada tahap yang rendah disebabkan pemilikan kenderaan agak murah di negara ini. Sasaran 40% perkongsian modal pengangkutan awam pada tahun 2020 tidak dapat dicapai akibat keterhubungan rangkaian yang tidak mencukupi, kurangnya perkhidmatan yang boleh dicapai dan boleh diharap, serta keengganan orang ramai untuk beralih daripada kenderaan persendirian serta kesan penularan Covid-19 menjadi antara punca yang dikenal pasti menyumbang kepada hal ini.

Prestasi ketepatan masa (OTP) yang rendah, tempoh perjalanan yang lebih panjang dan ketiadaan pengurusan permintaan perjalanan yang holistik telah memberi kesan kepada kecekapan dan kebolehpercayaan terhadap pengangkutan awam. Disebabkan ini, pemanfaatan pengangkutan awam kekal di bawah sasaran. Keengganan untuk beralih daripada pengengkutan persendirian kepada pengangkutan awam sebahagiannya juga disumbangkan oleh kos pemilikan kenderaan yang relatif murah.

Ini dapat dilihat melalui peningkatan dalam angka pendaftaran kenderaan, menjangkau 6% setahun, daripada 20.2 juta pada 2010 kepada 30 juta kenderaan pada 2018. Nisbah kenderaan kepada populasi, pada kadar 0.9 pada 2018, adalah antara yang tertinggi di rantau ini. Adakah Malaysia bersedia untuk mengubah cara penggunaan pengangkutan di negara ini dalam lima tahun akan datang?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required