RMK-12: Malaysia neutral karbon menjelang 2050 – penjana elektrik lebih mesra alam gantikan arang batu

RMK-12: Malaysia neutral karbon menjelang 2050 – penjana elektrik lebih mesra alam gantikan arang batu

Semasa pembentangan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12), perdana menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut menyatakan bahawa negara meletakkan sasaran untuk menjadi neutral karbon menjelang tahun 2050. Menurut The Star, perdana menteri juga dipetik berkata bahawa langkah ekonomi seperti penetapan harga karbon dan cukai karbon akan diperkenalkan sebagai sokongan kepada visi ini.

“Perincian lain berkenaan langkah pengurangan karbon ini akan diumumkan selepas kajian strategik jangka masa panjang unutk strategi pembangunan karbon rendah telah dimuktamadkan menjelang hujung tahun 2022,” kata beliau semasa pembentangan RMK-12 di parlimen semalam.

Ismail Sabri turut meletakkan janji bahawa kerajaan tidak akan membangunkan lagi penjana kuasa arang batu baru di Malaysia, sambil menambah bahawa Polisi Tenaga Nasional akan diperkenalkan tidak lama lagi untuk memberikan “hala tuju strategik jangka masa panjang” sebagai sebahagian daripada komitmen untuk visi neutral karbon ini. “Penjanaan kuasa elektrik lebih bersih akan dilaksana melalui operasi beberapa penjana kuasa gas di Semenanjung Malaysia untuk menggantikan penjana kuasa arang batu,” kata beliau.

RMK-12: Malaysia neutral karbon menjelang 2050 – penjana elektrik lebih mesra alam gantikan arang batu

Garis masa yang diletakkan oleh kerajaan untuk mencapai emisi karbon sifar ini adalah selari dengan langkah bandar Kuala Lumpur serta syarikat seperti Petronas, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) serta Sarawak Energy. Seperti yang dinyatakan dalam Bab 8 RMK-12, Petronas mempunyai perancangan untuk menyediakan tenaga bersi dan penyelesaian karbon rendah di peringkat global.

Beberapa inisiatif akan diambil, seperti pengurangan mengurangkan pembakaran hidrokarbon dan pelepasan gas ke atmosfera, memerangkap pelepasan gas metana dan mengoptimumkan pengeluaran dan operasi. Inisiatif lain termasuk meningkatkan keberkesanan dalam membekalkan tenaga dan penyelesaian rendah karbon seperti gas asli dan tenaga boleh diperbaharui, membangunkan bahan api, produk serta penyelesaian yang rendah dan sifar karbon, dan melabur dalam penyelesaian berasaskan alam semula jadi dengan memelihara dan memulihkan keupayaan ekosistem hutan untuk bertindak sebagai penyerap karbon.

RMK-12: Malaysia neutral karbon menjelang 2050 – penjana elektrik lebih mesra alam gantikan arang batu

Langkah ke arah peneutralan karbon ini adalah satu berita baik bagi pemilik kenderaan elektrik (EV) memandangkan lebih ramai orang akan beralih kepada EV dan bergantung kepada grid negara untuk keperluan pengangkutan mereka. Ada kajian sebelum ini telah membuktikan bahawa EV akan dapat membantu mengurangkan emisi meskipun tenaga elektrik dihasilkan daripada bahan api fosil, dan langkah ke arah sumber tenaga lebih bersih ini sangat dialu-alukan.

Menurut Tenaga Nasional pula, arang batu adalah sumber utama bagi penjanaan elektrik di Semenanjung Malaysia tahun lepas, dengan menyumbang kepada 65.84% daripada kuasa yang dihasilkan. Ia kemudiannya diikuti oleh gas pada 29.67%, hidro pada 3.78% dan solar 0.7%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required