Perodua catat jualan 102% pada Sept 2021 sebagai pemulihan impak Covid-19, optimistik untuk Q4

Perodua catat jualan 102% pada Sept 2021 sebagai pemulihan impak Covid-19, optimistik untuk Q4

Selepas beberapa bulan permintaan dan tempahan banyak yang tertunggak, jualan automotif Malaysia kini kembali utuh, dan pasaran masih dikuasai oleh Perodua. Jika pada Ogos 2021, jualannya hanya lebih 10 unit berbanding Julai, namun untuk bulan September, ia mencatatkan lonjakan padu sehingga 102%. Pada bulan lalu, Perodua telah meningkatkan penghantaran untuk tiga bulan berturut-turut, sehingga 102% menjadi 14,160 unit berbanding 6,988 unit pada Ogos.

“Rantaian bekalan automotif dilihat ada peningkatan tetapi masih belum mencapai potensi sepenuhnya. Kami akan terus bekerjasama dengan pembekal dan pengedar untuk meningkatkan produktiviti dan keselamatam,” ujar presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Untuk sembilan bulan pertama 2021, sebanyak 119,093 unit kenderaan telah terjual, sedikit rendah berbanding 145,012 unit yang direkodkan pada tempoh yang sama tahun lalu. Apabila membandingkan suku kedua untuk 2021 dengan suku ketiga, jualan menyusut sebanyak 44.6% ke 21,803 unit, dari 39,381 unit yang didaftarkan antara April dan Jun.

Ini disebabkan penutupan sepenuhnya untuk aktiviti produksi dan jualan auto oleh kerajaan yang melaksanakn lockdown bermula 1 Jun lalu. Walau bagaimana pun sektor ekonomi yang kembali dibuka secara berperingkat sejak 16 Ogos, termasuk membenarkan bilik pameran dan kilang pembuatan kembali beroperasi.

“Suku keempat 2021 pasti menawarkan rekod yang lebih baik berbanding dua sukuan sebelum ini, terutamanya penurunan kes Covid-19 di seluruh negara apabila kita hampir mencapai 90% kadar vaksinasi untuk golongan dewasa di Malaysia,” tambah Zainal dengan penuh optimistik.

Dalam pada itu, Perodua juga berusaha sebaik mungkin untuk memenuhi pesanan, termasuk permintaan beberapa model seperti SUV Ativa yang telah bertambah. Bos besar Perodua ini juga menjelaskan bahawa pertumbuhan secara beransur-ansur kembali pulih dalam produksi dan penjualan, sesuai dengan langkah-langkah kawalan mutu yang ketat untuk memastikan operasi pengeluar kereta ini dapat mencapai kepuasan pelanggan.

“Kami berterima kasih kepada pelanggan kami kerana terus bersabar dengan kami dalam usaha kami meningkatkan produksi. Kami juga memohon maaf di atas segala kesulitan akibat penghantaran yang tertunda dan kami juga akan membantu para pelanggan bagi memastikan mereka mendapat kereta yang ditempah secepat mungkin,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required