BMW ‘pening’ kerana sistem karaoke dalam kereta kini sangat diperlukan oleh pelanggan pasaran China

BMW ‘pening’ kerana sistem karaoke dalam kereta kini sangat diperlukan oleh pelanggan pasaran China

Kita mungkin tergelak apabila membaca spesifikasi sebahagian model-model dari jenama China yang kini menawarkan fungsi karaoke pada sistem infotainmen seperti pada Geely Boyue X, serta model-model lain keluaran Xpeng, Nio dan BYD. Fungsi tersebut bukan sahaja membolehkan aplikasi karaoke seperti Changba beroperasi, malah ia turut datang dengan mikrofon yang dibekalkan oleh pengeluar kenderaan berkenaan.

Namun, itulah antara fungsi yang mendapat permintaan dari pelanggan di pasaran China sekarang, dan mungkin sesebuah model itu tidak menjadi pilihan kerana ketiadaan sistem karaoke! Jadi, ini adalah antara cabaran yang perlu dihadapi oleh jenama-jenama luar dari China termasuk jenama premium Jerman, BMW untuk bersaing di negara berkenaan yang sememangnya tidak menawarkan fungsi sedemikian.

“Kami mengenalpasti bahawa ini adalah cabaran. Pelanggan di China adalah yang paling banyak permintaan dalam aspek teknologi digital dalam kereta,” kata ketua kereta digital BMW, Christoph Grote kepada Automotive News.

China bukan sahaja pasaran terbesar bagi BMW dengan menyumbang 36% dari keseluruhan jualan globalnya, malah untuk kebanyakkan jenama-jenama barat lain termasuk Volkswagen. Jadi adalah penting bagi mereka memenuhi kehendak pelanggan bagi memastikan mereka boleh terus mendapat jualan di pasaran berkenaan.

Traum Meet 3, model klon Mercedes-Benz GLA dari China, antara model yang menawarkan sistem karaoke dalam kereta

Buat masa sekarang BMW masih belum mempunyai aplikasi karaoke dalam kereta yang dapat ditawarkan kepada pelanggan di China, namun mereka kini sedang bekerja sama dengan Tencent Holdings bagi menyediakan fungsi tersebut menerusi aplikasi pembayaran parkir yang popular di sana iaitu WeChat Pay.

Menurut Grote lagi, BMW juga merancang untuk menggunakan kerjasama yang telah diwujudkan bersama syarikat Archermind Technology Nanjing tahun lalu bagi mengembangkan perician-perincian terhubung serta mereka juga kini terbuka untuk kerjasama-kerjasama bersama pemain ekosistem tempatan yang lain.

“Anda perlukan halatuju teknologi untuk China dan anda perlukan kepakaran tempatan. Kerjasama kami membolehkan kami untuk membangun terus seiring dengan ekosistem teknologi China,” jelasnya lagi.

Laporan Automotive News ini turut memetik laporan Kearney tahun lalu yang menyatakan jenama-jenama automotif barat kini ketinggalan dalam mengimplementasikan ekosistem digital China pada model-model mereka.

BMW ‘pening’ kerana sistem karaoke dalam kereta kini sangat diperlukan oleh pelanggan pasaran China

Firma konsultasi pentadbiran tersebut turut melaporkan lebih dari dua pertiga pengguna di China melihat bahawa apliksai navigasi tempatan (seperti Baidu dan Gaode) adalah ciri yang perlu ada pada sesebuah kenderaan, dan jenama barat kini berhadapan risiko kejatuhan kerana ketiadaan fungsi tersebut dalam era “semuanya terhubung” di negara berkenaan buat masa sekarang.

Malah menurut CEO Automobiliti, Bill Russo, jenama-jenama barat berkenaan melihat sistem hubungan digital ini secara tradisional yang membolehkan mereka mengenakan caj tambahan kepada pengguna, berlawanan dengan pengeluar-pengeluar China yang menggunakan sistem tersebut bagi menghubungkan kepada servis integrasi pihak ketiga.

“Servis-servis digital seperti itu didominasi oleh pemain ekosistem tempatan di China dan syarikat multinasional selalunya kurang kolobrasi bagi menghasilkan pendapatan dari servis-servis berkenaan,” kata Russo.

Jenama-jenama tempatan kini sedang berusaha keras untuk menguasai pasaran yang dipenuhi oleh kumpulan natif-digital, lapor Automotive News lagi. Zhejiang Geely Holding Group misalnya telah mewujudkan jenama premium elektrik sepenuhnya, Zeekr yang disasarkan kepada golongan millennials. Zeekr menggunakan influencer tempatan sebagai model mereka ketika ini, seiring dengan trend pembelian secara atas talian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required