Geely Boyue X dilancarkan di China – RM73k hingga RM93k, casis talaan Eropah, muka baru lebih agresif

Geely Boyue X dilancarkan di China – RM73k hingga RM93k, casis talaan Eropah, muka baru lebih agresif

Setelah rupanya didedahkan pada Ogos lalu, versi lebih garang bagi kembar Proton X70 bagi pasaran China, Geely Boyue yang dikenali sebagai Geely Boyue X kini dilancarkan pada pasaran berkenaan secara rasmi. Empat varian ditawarkan bagi model baharu ini dengan versi paling asas dijual pada harga bermula 112,800 yuan (RM73k) sehingga varian paling lengkap dijual pada harga 142,800 yuan (RM93k).

Model ini dihasilkan berasaskan Boyue Pro, namun seperti yang anda boleh lihat, Boyue X ini menerima muka yang berbeza dari rekaan tipikal model-model Geely yang lain. Ini kerana ia menampilkan konsep rekaan baharu yang digelar sebagai “Energy Storm”.

Rekaan berkenaan diadaptasi dari model konsep Vision Starbust, dan Boyue X ini dihasilkan bagi menarik minat golongan sasar baharu yang lebih muda dengan portfolio produk yang “nampak lebih gagah”. Selepas ini rekaan Energy Storm berkenaan akan diterapkan pula pada sedan Emgrand.

Geely Boyue X dilancarkan di China – RM73k hingga RM93k, casis talaan Eropah, muka baru lebih agresif

Bagi Boyue X, rekaan Energy Storm berkenaan membuatkan gril dan bampar hadapannya kelihatan seperti rekaan gril Spindle Lexus. Ia juga menerima skid plate yang direka semula, kemasan liang udara sisi dengan kemasan serlahan oren, rim lima jejari berkembar 19-inci dalam kemasan hitam, angkup brek berwarna oren, rel bumbung hitam dan juga kemasan bawah sisi badan yang diubah sedikit bersama serlahan jalur oren.

Bahagian belakang masih lagi nampak sama seperti Boyue Pro, namun spoiler dan juga antena sirip yu serta panel penghubung lampu belakang diberi kemasan warna hitam. Kemasan diffuser bawah bampar belakang disentuh semula bagi kelihatan lebih agresif, serta diberikan emblem Boyue X pada pintu tailgate.

Dalam kabin, Boyue X ini nampaknya masih diberikan rekaan asas pada papan pemuka dan tempat duduk yang sama dengan dengan Boyue Pro. Namun ia diberikan upholsteri dua tona gabungan kulit Beluga Blue dan putih.

Geely Boyue X dilancarkan di China – RM73k hingga RM93k, casis talaan Eropah, muka baru lebih agresif

Sistem infotainmen juga sama, menampilkan skrin infotainmen bersepadu dengan papan pemuka, dikuasakan dengan cip-pada-sistem (SoC) Geely E01. Cip berkenaan dikatakan memberikan prestasi dan fungsi yang lebih baik dari sistem sebelumnya.

Sistem tersebut berfungsi menggunakan Galaxy OS, iaitu sistem yang dihasilkan sendiri oleh Geely yang membolehkan pelbagai aplikasi digunakan termasuk WeChat.

Varian lebih tinggi turut menerima sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara disertakan dengan mikrofon yang membolehkan anda berkaraoke dalam kereta, sistem lampu suasana kabin 72-warna dan juga kunci digital menggunakan aplikasi telefon pintar membolehkan kunci pintu dibuka secara automatik apabila ia dihampiri oleh pemilik.

Keempat-empat varian Boyue X ini masih dijana pilihan rangkaian kuasa yang sama iaitu enjin empat-slinder 1.8 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (memenuhi piawaian emisi 6B nasional China) berkuasa 184 PS dan tork maksima 300 Nm. Enjin ini digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan.

Ketika didedahkan di Chengdu Auto Show 2021 tempoh hari, Geely turut menyebut bahawa Boyue X ini turut akan hadir dengan pilihan enjin tiga-silinder 1.5 liter turbo dengan suntikan bahan api penuh (sama seperti Geely Binyue/Proton X50) berkuasa 174 hp dan tork maksima 255 Nm. Untuk versi ini hanya didatangkan standard dengan kotak gear enam-kelajuan automatik dari Aisin, namun harganya masih belum didedahkan.

Menurut Geely, Boyue X ini turut menerima talaan suspensi berbeza berbanding Boyue lain, di mana ia menampilkan “talaan casis Eropah” yang lebih selesa, dan telah melalui ujian pengesahan merangkumi jarak 60,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required