Sebelum ini, Geely telahpun menunjukkan gambar awal bagi Emgrand sedan terbaru keluarannya. Kini, beberapa lagi gambar didedahkan melalui platform seperti WeChat. Gambar yang baru didedahkan ini memperlihatkan lebih banyak perincian, termasuk untuk bahagian dalaman.

Seperti yang diketahui, kabinnya hadir minimalis, ada iras rekaan sama seperti model Audi, dengan papan pemuka yang nipis, corong pendingin hawa kelebaran penuh, skrin sentuh terapung, dail digital serta konsol tengah yang tinggi dengan tuil gear berbentuk T. Banyak juga kemasan krom terlihat pada panel pintu, stereng rata bawah, corong pendingin, suis kawalan udara dan konsol tengah untuk nampak premium.

Luaran masih kekal dengan rupa bentuk sedan asas, tanpa bentuk lengkung dan bumbung rendah seperti yang selalu dilihat ada pada model Geely yang lain. Namun menurut Geely, masih ada sentuhan khas padanya, seperti rekaan gril, lampu utama tajam dengan DRL-nya, garis bahu yang ringkas, garis tingkap luas serta lampu belakang kelebaran penuh dengan grafik bentuk N.

Emgrand baru ini akan terus diposisikan sebagai model peringkat kemasukan dengan fokus untuk menawarkan nilai dan teknologi. Ia akan berkongsi platform B-segment Modular Architecture (BMA) yang sama digunakan pada Proton X50 dan khabarnya akan lebih rendah dan besar berbanding model lamanya, walaupun jarak antara rodanya akan kekal sama.

Kuasa pula dijangka dibekalkan oleh enjin 1.5 liter NA empat-silinder, menghasilkan 109 PS hingga 114 PS. Ia kemungkinan besar akan terus memanfaatkan pilihan kotak gear manual lima-kelajuan dan CVT seperti sebelumnya. Geely memaklumkan kadar penggunaan bahan api sekitar 18 km bagi setiap liter.