Geely telah mendedahkan gambar rasmi pertama bagi model Emgrand terbaru keluarannya, model pengganti bagi sedan mampu milik yang didakwa sebagai kereta paling laris di China dan telah berada dalam pasaran sejak 2008. Kereta ini terdahulu pernah di tunjuk dalam laman web MITI China dengan kodnama SS11.

Emgrand beralih menggunakan platform Modular Architecture (BMA) segmen B, yang turut digunakan oleh Proton X50, sedan Binrui dan crossover Icon. Sama seperti model sebelumnya, versi terbaru ini diposisikan sebagai penawaran peringkat kemasukan, dengan tumpuan terhadap nilai dan teknologi.

Seperti dilihat, Emgrand menampilkan rekaan profil sedan “tiga kotak” yang lebih ketara dan asas, berbanding misalnya Binrui yang lebih sofistikated. Namun, ia masih menerapkan bahasa rekaan terkini Geely. Wajah depan dihiasi dengan grill “waterfall” dan jalur melintang.

Rekaan lampu utama juga lebih menarik dengan tiga jalur DRL di atas — pendekatan sama dapat kita lihat pada Kia EV6 dan Cerato facelift. Di bawanya ada bukaan udara hala ke bawah dan inlet sudut betuk T — ada iras sentuhan pada BMW 3 Series G20.

Garis bahu nampak lebih menonjol, menghubungkan lampu depan dan belakang, serta jalur krom pada bingkai tingkap yang lajak hingga tiang A. Bahagian belakang pula dihiasi dengan lampu kelebaran penuh dengan grafik N, tulisan Geely dan diffuser di bahagian bawah.

Bahagian dalam juga turut ditunjuk buat pertama kali. Ia menampilkan sentuhan ringkas dan bersih pada papan muka yang minimalis, sesuai dengan imej keseluruhan kereta ini. Corong pendingin berkelebaran penuh, dengan konsol tengah tinggi, skrin terapung, kluster instrumen digital dan kemasan krom.

Menurut laporan dari media China, Emgrand baru ini akan sedikit lebih besar dan rendah berbanding model lama, dengan ukuran 4,638 mm panjang (+6 mm), 1,820 mm lebar (+31 mm) dan 1,460 mm tinggi (-10 mm). Jarak antara roda pula kekal sama 2,650 mm.

Belum ada perincian teknikal yang diumumkan sekali, tetapi Emgrand baru ini dijangka menggunakan enjin 1.5 liter NA empat-silinder yang diperkemas, menghasilkan 114 PS, naik daripada janaan enjin semasa dengan 109 PS. Model lamanya turut ditawarkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT.

Penjimatan minyak adalah pertaruhan terbesar Emgrand baru ini. Seperti dalam gambar, kereta dengan pelekat samaran itu tertera tulisan bahawa ia hanya menelan kos 0.04 yuan (26 sen) untuk bergerak satu kilometer. Dengan harga petrol di China sekitar 7.20 yuan (RM4.70) seliter, ini mencadangkan bahawa Emgrand akan mampu memberikan angka sekitar 18 km per liter.