Sabah bakal cuba bas elektrik di Kota Kinabalu hujung tahun ini, untuk promosi pengangkutan awam bersih

Sabah bakal cuba bas elektrik di Kota Kinabalu hujung tahun ini, untuk promosi pengangkutan awam bersih

Kerajaan Sabah telah umumkan negeri itu akan menjalankan projek percubaan bas elektrik di Kota Kinabalu menjelang hujung tahun ini. Hal ini dinyatakan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri itu, Datuk Jafry Ariffin.

“Ini merupakan satu perkembangan penting dalam menjadikan pengangkutan awam kami berada dalam landasan mesra alam yang betul untuk masa hadapan. Jumlah kenderaan di atas jalan raya negeri Sabah sentiasa meningkat, dan tiada siapa yang boleh menafikan bahawa pembebasan gas dari kenderaan konvensional menyumbang kepada perubahan iklim dunia,” jelas Jafry dalam satu kenyataan, seperti dilaporkan oleh NST.

“Kita perlu melakukan apa saja yang termampu untuk menangani situasi berkenaan yang kini menjadi ancaman kepada kemanusiaan. Di seluruh dunia, penggunaan kenderaan elektrik semakin meningkat memandangkan ia lebih mesra alam. Kita juga perlu bergerak ke arah itu,” tambah beliau.

e-Bus berkenaan adalah hasil usahasama antara QSB dan Gemilang Coachwork dari Johor, dengan syarikat Johor berkenaan menjadi antara pengeluar badan bas aluminium dan bas elektrik utama di Asia dengan pengalaman selama tiga dekad dalam industri berkenaan.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada QSB, cadang pelaburan strategik kerajaan negeri, kerana memperkenalkan bas elektrik di Kota Kinabalu. Dengan ketiadaan mass rapid transit (MRT) di Kota Kinabalu ketika ini, bas elektrik boleh menjadi alternatif bagi perkhidmatan pengangkutan awam yang bersih,” jelas Jafry lagi, dan menambah pihak berkuasa lain turut perlu meneroka penggunaan e-bas di bahagian lain Sabah.

e-Bas ini mempunyai kapasiti hingga 66 penumpang dan dilengkapi dengan pelantar khas bagi memudahkan golongan berusia dan juga orang kelainan upaya. Projek percubaan ini dijanga akan bermula sebaik sahaja koordinasi dengan pihak berkuasa tempatan selesai untuk memudahkan pergerakan orang-ramai di Kota Kinabalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required