Tata Motors bakal labur USD2 bilion untuk EV dalam tempoh lima tahun — 10 EV dirancang dalam portfolio

Tata Motors bakal labur USD2 bilion untuk EV dalam tempoh lima tahun — 10 EV dirancang dalam portfolio

Tata Motors merancang untuk melabur sejumlah USD2 bilion (sekitar RM8.3 bilion) ke dalam perniagaan kenderaan elektriknya dalam tempoh lima tahun akan datang, jelas seorang eksekutif syarikat itu kepada Nikkei Asia. Perkara ini didedahkan selepas pengeluar kenderaan dari India itu mengumumkan pihaknya telah memeterai persefahaman dengan TPG Rise Cilmate berserta pelabur bersamanya, ADQ.

“Sasarannya adalah untuk mempelopori pengecas EV dalam pasaran,” jelas Ketua Perniagaan Kenderaan Penumpang Tata Motor, Shailesh Chandra, yang turut menambah bahawa syarikat itu ingin mencapai sasaran tersebut dengan cara bekerjasama dengan pelabur-pelabur yang memberi tumpuan kepada “dunia bebas karbon”.

Perjanjian yang dinyatakan itu bakal menyaksikan TPG dan ADQ melabur sekitar USD 1 bilion (sekitar RM4.14 bilion atau 750 bilion Rupees) di dalam anak syarikat Tata yang baru ditubuhkan untuk membangunkan EV, platform bateri kenderaan elektrik khusus, sistem automotif canggih, teknologi bateri dan prasarana pengecas di masa depan.

Tata Motors bakal labur USD2 bilion untuk EV dalam tempoh lima tahun — 10 EV dirancang dalam portfolio

Dengan pelaburan mereka yang melibatkan instrumen peralihan wajib, TPG dan ADQ akan menerima kepentingan antara 11-15% dalam anak syarikat Tata itu, yang diterjemahkan kepada penilaian ekuiti mencecah USD9.1 bilion (sekitar RM37.8 bilion).

Dengan kemasukan pelaburan tambahan, syarikat itu memaklumkan ia akan mewujudkan portfolio 10 EV. Ketika ini, syarikat itu hanya menjual dua EV, iaitu Nexon EV dan Tigor EV, yang kedua itu diberikan kemaskini bulan lalu. Sementara itu, Tata Power, yang merupakan sebahagian daripada Tata Group bersama dengan Tata Motors, akan memperkembangkan prasarana pengecasan untuk menampung perkembangan rancak penggunaan EV di India.

India mensasarkan untuk mempunyai kadar jualan EV sebanyak 30% menjelang tahun 2030, berbanding ketika ini yang hanya pada kadar 1%. Untuk menyokong langkah ini, kerajaan telah meluluskan skim insentif kira-kira USD3.5 bilion (sekitar RM14.5 bilion atau 260 bilion Rupees) untuk menarik pelaburan baru ke dalam sektor kenderaan elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required