Proton lancar rangkaian minyak pelincir PGO – diformulasi secara spesifik oleh Petronas; dari RM78

Proton lancar rangkaian minyak pelincir PGO – diformulasi secara spesifik oleh Petronas; dari RM78

Proton telah melancarkan rangkaian produk minyak pelincir yang diformulasi secara ekslusif untuk kereta di bawah jenamanya. Rangkaian Minyak Pelincir Proton (PGO) ini ditawarkan dengan empat gred dari PGO 1 ke PGO 4, termasuk minyak sintetik penuh, minyak semi-sintetik dan minyak pelincir jenis mineral.

Diformulasikan secara spesifik untuk enjin kereta Proton oleh Petronas, rakan teknikal Proton, PGO dihadirkan dengan spesifikasi 5W30 SP, 5W30 SN, 10W30 SN serta tahap kelikatan 15W40 SN dengan API SP dan tahap API SN. Kelebihan rangkaian minyak enjin ini ialah ia dapat melawan haba yang berlebihan untuk memberikan prestasi enjin yang lebih optimum. Diformulasikan dengan molekul yang padu, ia juga dapat mengelakkan kerosakan minyak termal dalam apa jua keadaan pemanduan. Selain itu, ia juga mampu meningkatkan kestabilan termal untuk membantu keupayaan enjin.

Menurut Proton, PGO 1 sesuai untuk model Proton dengan enjin 1.5 TGDI termasuk X50, difahamkan ini merupakan pertama kali SUV crossover ini bakal menggunakan minyak pelincir baharu dari Proton (yang diformulasi oleh Petronas), sebelum ini ia menggunakan minyak pelincir dari Shell. Namun SUV X70 masih mengekalkan penggunaan minyak pelincir dari Shell memandangkan rangkaian PGO baharu ini tidak memiliki pilihan minyak pelincir sintetik penuh 5W-40. Namun X70 facelift dijangka bakal hadir dengan enjin 1.5 liter, jadi bolehlah menggunakan PGO 1 seperti X50.

Manakala PGO 2, PGO 3 dan PGO 4 pula diformasikan khas untuk enjin Campro seperti Saga, Persona, Iriz, Preve, Suprima S, Exora, Ertiga dan Perdana. Kapasiti bagi PGO 2 hingga PGO 4 ialah empat liter bagi satu pek botol, manakala lima liter untuk PGO 1.

Klik untuk besarkan imej

“Pelancaran minyak pelincir PGO adalah satu langkah baharu bagi perjalanan Proton untuk menjadi jenama automotif premium di Malaysia. Kami bekerja dengan rakan niaga dalam penghasilan formulasi bagi memastikan ia mencapai tahap yang diinginkan oleh kami dan memberikan pelanggan perlindungan enjin untuk model Proton mereka dengan harga yang berpatutan. Dengan senarai penuh produk tersebut, keseluruhan rangkaian model dirangkumi termasuk enjin baharu TGDI yang digunapakai pada SUV kami,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar.

Kesemua minyak pelincir PGO boleh didapati di wakil servis Proton yang sah dengan harga RM78 bagi PGO 4, PGO 3 pula berharga RM105. Manakala minyak pelincir sintetik penuh iaitu PGO 2 dan PGO 1 pula masing-masing berharga RM159 dan RM163. Proton turut berkata, minyak pelincir tersebut juga boleh didapati di stokis alat ganti, walaupun pada waktu ini hanya terhad kepada PGO 3 dan PGO 4.

“Menuju kehadapan, Proton juga menerokai peluang di mana kita boleh berkerjasama dengan pembekal untuk memberikan lebih nilai kepada pelanggan. Kami juga akan mengolah kekuatan rangkaian wakil jualan yang mempunyai jumlah pusat 3S dan 4S terbesar di dalam negara, bagi memastikan produk seperti rangkaian PGO boleh didapati di seluruh negara secepat yang mungkin,” tambah Roslan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required