ACO Group pasang pengecas pantas DC 180 kW di Johor – mampu mengecas penuh EV dalam 30 min

ACO Group pasang pengecas pantas DC 180 kW di Johor – mampu mengecas penuh EV dalam 30 min

Pengedar produk elektrikal ACO Group dengan kerjasama pakar kenderaan elektrik, EV Connection telah memasang pengecas pantas di ibu pejabar ACO Group di Johor Bahru, seperti yang dimuat naik menerusi Facebook.

Stesen pengecasan itu menawarkan kadar pada 180 kW DC dan akan menjadi salah satu pusat pengecasan pantas di Malaysia, dan yang pertama di bahagian selatan, ujar ACO Group. Pemilik kenderaan elektrik di selatan tidak lama lagi bolehlah ke ibu pejabat ACO Group, di mana unit pengecasan yang disediakan mampu mengecas penuh EV anda dalam 30 minit sahaja, berbanding pengecas AC kuasa rendah yang memerlukan antara enam hingga 10 jam untuk pengecasan penuh.

Menurut The Star, rancangan untuk memasang pengecas pantas DC di Johor muncul selepas syarikat terbabit mengumumkan cadangan untuk mendapatkan 10% pegangan saham dalam EV Connection, yang merupakan pemasang sah dan penyalur perkhidmatan untuk stesen pengecasan kenderaan elektrik untuk pengeluar kereta termasuk Mercedes-Benz, Volvo dan Hyundai serta beberapa syarikat gas dan minyak.

Penyalur perkhidmatan dan pemasang pengecas EV itu telah memasang lebih daripada 800 pengecas EV, yang dimilikinya sendiri dan juga mengendalikan 20 pengecas di seluruh Malaysia, serta mempunyai rangkaian pengecas pantas DC terbesar di negara ini, menurut laporan berkenaan.

Menerusi cadangan perolehan saham, ACO Group dan EV Connection mahu mengembangkan rangkaian pengecasan EV dengan membina lebih banyak stesen pengecasan EV di lebuhraya utama, bangunan pejabat, pusat komersil, pusat membeli-belah, kawasan perumahan termasuk kondomenium dan juga lokasi awam lain.

Bagi syarikat gas dan minyak pula, setakat ini, EV Connection telah memasang lima stesen pengecas EV berkuasa solar di stesen minyak, dan bercadang untuk mengembangkannya ke lebih 100 stesen dalam tempoh lima tahun akan datang, laporan The Star.

“ACO Group ingin menyertai sektor mobiliti hijau, terutamanya dalam infrastruktur EV kerana kami yakin dengan potensi yang signifikan di kawasan ini. Di Malaysia, tidak banyak EV di jalanraya kerana bilangan stesen pengecasan yang agak terhad,” ujar Sean Tan selaku pengarah eksekutif ACO Group kepada StarBiz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required