Guna plat nombor fancy bakal dikenakan tindakan; orang awam disaran rakam foto dan buat laporan- JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sekali lagi mengingatkan pengguna kenderaan bahawa penggunaan plat nombor pendaftaran kenderaan yang mengelirukan, kabur atau fancy adalah menyalahi undang-undang.

JPJ turut berkongsikan contoh-contoh gambar kenderaan yang tular di media sosial dan tidak mematuhi spesifikan yang ditetapkan. Jelasnya, pemilik kenderaan yang berbuat demikian bakal dikenakan tindakan termasuk disoal siasat dan disaman oleh JPJ.

“Orang ramai dinasihatkan untuk mematuhi peraturan bagi memasang nombor pendaftaran kenderaan mengikut spesifikasi yang ditetapkan di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987. Jika didapati melanggar peraturan tersebut, boleh didenda tidak kurang RM300 dan tidak lebih RM3,000 di bawah Seksyen 14 (4) APJ 1987,”ujar JPJ menerusi laman Facebook rasminya.

Guna plat nombor fancy bakal dikenakan tindakan; orang awam disaran rakam foto dan buat laporan-  JPJ

Selain daripada permukaan plat dan juga rekaan huruf yang tidak sah atau tidak dibenarkan, tindakan sesetengah orang untuk menyambung atau mengubahsuai huruf atau nombor yang membolehkannya dibaca sebagai satu perkataan juga adalah salah.

Walau bagaimana pun, bagi nombor plat khas yang dikeluarkan secara sah oleh JPJ seperti SYG, PERFECT, PATRIOT dan sebagainya adalah tidak termasuk dengan kesalahan yang disebutkan ini.

“Orang ramai adalah disarankan untuk melaporkan mana-mana kenderaan yang memasang nombor pendaftran yang mengelirukan, kabur atau ‘fancy’ ke e-mel [email protected] bersama gambar kenderaan dan butiran lain yang berkaitan,” kata JPJ lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • AlvinChiam on Nov 06, 2021 at 6:31 am

    Good…salah semua tangkap

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Jamal Akma Ibrahim on Nov 06, 2021 at 8:59 am

    Kalau nak saman orang, laksanakan tugas kamu sendiri. Jangan nak minta orang awam buat kerja kamu. Ini semua nak suruh rakyat bergaduh sesama sendiri. Bodoh.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required