Program Pagi Bebas Kenderaan Kuala Lumpur (KLCFM) kembali diaktifkan bermula 7 Nov ini – DBKL

Program Pagi Bebas Kenderaan Kuala Lumpur (KLCFM) kembali diaktifkan bermula 7 Nov ini – DBKL

Selepas tertangguh seketika akibat pandemik COVID-19, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mengumumkan bakal mengaktifkan semula Program Pagi Bebas Kenderaan Kuala Lumpur (KLCFM) bermula Ahad ini, 7 November 2021. Menurut DBKL, sebagai permulaan, program dwimingguan itu akan dijadikan program simulasi sesuai dengan SOP baharu yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Jalan-jalan yang terlibat dengan program ini adalah Jalan Raja, Jalan P Ramlee, Jalan Dang Wangi dan sebahagian Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Ismail, Jalan Ampang dan Jalan Tuanku Abdul Rahman.

“KLCFM adalah program yang dapat mengeratkan perpaduan kaum dalam kalangan warga kota di samping medan untuk mengamalkan gaya hidup sihat, mesra keluarga dan membudayakan penjagaan alam sekitar.

“Ia membabitkan aktiviti berjalan, berlari, meluncur atau berbasikal selama dua jam mulai 7 pagi hingga 9 pagi dan sepanjang tempoh itu, jalan-jalan yang terbabit akan ditutup kepada kenderaan awam dan persendirian,” kata DBKL menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Mereka yang ingin menyertai KLCFM perlu membuat prapendaftaran terlebih dahulu menerusi laman sesawang KL Car Free Morning (www.klcarfreemorning.my) dan laman Facebook KL Car Free Morning yang dibuka sejak 2 November lalu. Peserta yang berjaya mendaftar akan dimaklumkan melalui e-mel selepas tarikh pendaftaran.

Selain itu, mereka yang ingin menyertai program ini perlu lengkap dua dos vaksin COVID-19 dan melepasi tempoh 14 hari. Peraturan kesihatan dan keselamatan yang diarah MKN akan dilaksanakan secara ketat dalam melaksanakan program ini demi keselamatan peserta.

Malah sehari sebelum acara, para peserta akan diberikan Kod QR menerusi e-mel dan SMS yang perlu diimbas di meja pendaftaran pada hari program terbabit iaitu di Dataran Merdeka dan Dataran DKBL. Pendaftaran di lokasi program akan bermula pada 6.30 pagi pada Ahad ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required