JPJ keluarkan 14,677 notis menerusi Ops Merah sejak 8 Okt; 2,710 saman melibatkan penunggang e-hailing

JPJ keluarkan 14,677 notis menerusi Ops Merah sejak 8 Okt; 2,710 saman melibatkan penunggang e-hailing

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan sebanyak 14,677 notis kompaun menerusi Ops Merah yang dilaksanakan bermula 8 Oktober sehingga 6 November 2021. Notis yang dikeluarkan melibatkan pelbagai kesalahan lalu lintas termasuk tidak mematuhi lampu isyarat, tiada lesen memandu, tiada perlindungan insurans, melawan arus, menggunakan telefon bimbit ketika menunggang dan mengubah suai kenderaan.

Operasi Khas ini bertujuan memantau tahap pematuhan undang-undang jalan raya di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ 1987) dan mengadakan program advokasi dengan memberi fokus utama kepada kenderaan motosikal yang menjalankan perkhidmatan penghantaran p-hailing.

Pengarah Bahagian Penguatkuasa JPJ, Datuk Lokman Jamaan berkata, menerusi operasi khas tersebut, sebanyak 88,365 kenderaan diperiksa di seluruh negara dan turut mengesan 2,710 kesalahan dilakukan penunggang p-hailing. Malahan kesalahan paling tinggi membabitkan penunggang p-hailing adalah melanggar isyarat lampu merah dengan 902 kesalahan, diikuti tidak mempunyai lesen memandu (602) dan tiada perlindungan insurans (256).

JPJ keluarkan 14,677 notis menerusi Ops Merah sejak 8 Okt; 2,710 saman melibatkan penunggang e-hailing

“Statistik JPJ mendapati 60% kematian dalam kemalangan jalan raya membabitkan penunggang motosikal dan operasi ini menumpukan kepada motosikal yang menjalankan perkhidmatan p-hailing. Operasi ini juga sebagai maklum balas terhadap aduan orang ramai berhubung kesalahan dilakukan pemandu dan penunggang motosikal terutama perkhidmatan p-hailing.

“Hasil semakan statistik yang dikumpul bermula 8 Oktober sehingga 5 November 2021 mendapati, daripada 11,762 kenderaan yang diperiksa sebanyak 2,058 kesalahan telah diambil tindakan yang membabitkan motosikal yang menjalankan perkhidmatan p-hailing. Manakala, sebanyak 7,808 kesalahan telah diambil tindakan hasil daripada pemeriksaan 76,603 buah kenderaan lain-lain,” katanya.

Tambah beliau lagi, pelaksanaan penguatkuasaan Ops Merah ini akan diteruskan oleh pihak JPJ secara berkala dalam memantau dan memastikan penguatkuasaan peraturan dan undang-undang di jalan raya. Tindakan ini diharapkan dapat memberi kesedaran kepada semua pengguna jalan raya khususnya yang melibatkan penunggang motosikal yang menjalankan perkhidmatan p-hailing tentang kepentingan untuk memastikan persekitaran jalan raya di negara ini sentiasa selamat untuk semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required