Naik taraf Laluan FT050 Batu Pahat-Ayer Hitam-Kluang bersifat mendesak, kurangkan nahas maut – Menteri

Naik taraf Laluan FT050 Batu Pahat-Ayer Hitam-Kluang bersifat mendesak, kurangkan nahas maut – Menteri

Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof menjelaskan projek naik taraf laluan FT050 yang menghubungkan daerah Batu Pahat-Ayer Hitam-Kluang adalah penting dan mendesak. Ia adalah bagi mengurangkan jumlah kemalangan maut yang tinggi di sepanjang jajaran ini yang direkodkan sebagai lokasi kemalangan tertinggi di Malaysia.

Menurut beliau, kerajaan persekutuan meluluskan peruntukkan RM250 juta bagi menaiktaraf laluan berkenaan selepas diluluskan dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11). Naik taraf tersebut melibatkan Jalan Batu Pahat-Ayer Hitam–Kluang FT050 daripada Parit Sempadan, Batu Pahat (Seksyen 21) hingga Jambatan Merentasi Lebuhraya PLUS (Seksyen 34.5) di Pekan Ayer Hitam.

Projek berkenaan telah pun bermula sejak 26 Oktober lalu dan dijangkap siap pada 25 Oktober 2024, laporan Bernama.

“Matlamat utama projek berkenaan adalah mengurangkan kes kemalangan serta memastikan aliran trafik lebih lancar dan terkawal. Daripada tahun 2015 hingga 2020, terdapat sejumlah 405 kes kemalangan dengan 227 kemalangan maut dicatatkan di laluan FT050,” katanya

Tambah beliau, laluan yang menghubungkan Pekan Parit Raja ke Plaza Tol Ayer Hitam berkenaan juga direkodkan sebagai laluan berkapasiti tinggi dan sering berlaku kesesakan teruk terutama pada musim cuti perayaan.

Naik taraf Laluan FT050 Batu Pahat-Ayer Hitam-Kluang bersifat mendesak, kurangkan nahas maut – Menteri

“Kajian trafik yang dijalankan pada tahun 2020 merekodkan 28,298 trafik dalam masa 16 jam dan 2,279 trafik dalam waktu puncak 5 petang hingga 6 petang. Jumlah trafik di laluan berkenaan adalah tertinggi di daerah Batu Pahat berbanding kawasan lain di daerah sama.

“Projek berkenaan membabitkan pembinaan pembahagi jalan sepanjang 13.5 kilometer dengan tiga pusingan U bagi kenderaan berat, pelebaran bahu jalan sedia ada dari jalan tunggal empat lorong kepada jalan berkembar empat lorong 13.5 kilometer. Ia membabitkan kerja menaik taraf lima persimpangan (Persimpangan Parit Sempadan, Pekan Parit Raja, Parit Botak, Pekan Ayer Hitam dan Bandar Baru Ayer Hitam), membina tiga jejantas baharu untuk pejalan kaki dan laluan motosikal dan menaik taraf sistem perparitan dan pembentung sedia ada,” katanya.

Sementara itu, Fadillah berkata, pihaknya akan meminta pasukan projek menyediakan saluran aduan bagi penduduk sekitar dan pengguna jalan raya yang ingin menyalurkan aduan dan cadangan ketika projek berkenaan berjalan.

“Kita akan wujudkan ruangan untuk mereka buat aduan dan cadangan bagi memastikan projek naik taraf ini dapat dilakukan dengan baik dan pasukan ini dapat berbincang untuk atasi sebarang kesulitan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required