Video tular kanak-kanak tunggang motosikal tanpa helmet – polis ambil tindakan, saman bapa dan anak

Video tular kanak-kanak tunggang motosikal tanpa helmet – polis ambil tindakan, saman bapa dan anak

Jabatan Siasatan Dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan bahawa seorang kanak-kanak dan bapanya telah pun dikenakan tindakan nasihat dan saman di bawah Pol. 257 selepas video kanak-kanak berkenaan menunggang motosikal tular di laman sosial.

Menurut Unit Risikan/Operasi (RO) JSPT Bukit Aman, mereka telah mengesan satu rakaman video berdurasi 43 saat yang tular berkenaan dengan seorang kanak-kanak perempuan menungang motosikal jenis RGV 250 dan NSR 250 tanpa memakai helmet dan pastinya tiada lesen memandu. Video tersebut telah dimuatnaik ke dalam saluran Facebook oleh seorang individu yang menggunakan akaun “Arena Motor”.

Unit berkenaan kemudiannya telah mengambil tindakan susulan dengan berjumpa kedua-dua pemilik motosikal itu. Hasil siasatan mendapati kejadian berlaku pada tahun 2018 semasa kedua-dua pemilik motosikal berkenaan menghantar kenderaan mereka ke sebuah bengkel yang terletak di Sijangkang, Banting.

“Pemilik motosikal mengesyaki motor tersebut telah disalahgunakan oleh mekanik bengkel dengan membenarkan kanak-kanak perempuan iaitu anak kepada pemilik bengkel menunggang motosikal tersebut.

“Pada 23/11/2021, Supt Dr Bakri bin Zainal Abidin, Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasaan JSPT bersama Unit RO telah berjumpa dengan bapa kepada kanak-kanak tersebut dan hasil soal siasat mendapati kejadian berlaku pada tahun 2018 dan dirakam di jalan utama hadapan rumah beliau selain mengesahkan dua buah motosikal tersebut sedang dibaiki. Tujuan beliau membuat rakaman tersebut adalah sekadar suka-suka untuk simpanan beliau serta pelanggan. Beliau juga tidak mengetahui bagaimana video tersebut boleh tersebar,” tulis kenyataan yang dikeluarkan oleh JSPT.

JSPT turut menjelaskan bahawa beberapa kesalahan trafik yang dikesan berdasarkan rakaman video berkenaan termasuk menunggang motosikal tanpa memiliki lesen, tidak memakai topi keledar, dan tiada cermin sisi.

“Ibu bapa/penjaga juga telah membenarkan kanak-kanak bawah umur menunggang motosikal dan tindakan sebegini membahayakan dan merisikokan anak beliau dan pengguna jalan raya yang lain berlakunya kemalangan.

“JSPT menasihatkan kepada ibubapa dan penjaga agar sentiasa memantau kelakuan anak-anak mereka yang di bawah umur agar tidak memandu/menunggang kenderaan tanpa lesen memandu. Sekiranya berlaku kecuaian daripada Ibubapa dan penjaga dengan membenarkan anak-anak mereka memandu/menunggang kenderaan, mereka boleh diambil tindakan dibawah Sek.3(1) Akta Kanak-Kanak 2001 selain Akta Pengangkutan Jalan 1987,” tulis kenyataan tersebut lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required