Sistem kaunter JPJ cawangan JB ‘kuno’ – Menteri

Sistem kaunter JPJ cawangan JB ‘kuno’ – Menteri

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong mendedahkan, perkhidmatan kaunter pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Taman Daya, Johor Bahru didapati tidak cekap dan mengamalkan sistem kuno yang tidak mesra pelanggan.

Perkara ini diluahkan menerusi entri Facebook rasmi beliau semalam selepas melakukan lawatan mengejut di cawangan JPJ terbabit bagi meninjau sendiri keadaan di sana semalam.

“Secara terus terang, saya sedih dan terkilan apabila melihat orang ramai masih beratur panjang di sekeliling Bangunan JPJ Johor. Saya terus menyiasat punca yang menyebabkan “queue” yang panjang. Ada yang memberitahu saya bahawa Lesen Memandu Malaysia (LMM) tidak dapat diperbaharui di UTC dan Pejabat Pos. Ada juga yang mempersoalkan sistem MySikap yang transaksinya dibuat secara dalam talian, namun masih lagi perlu hadir ke JPJ untuk urusan percetakan,” katanya.

Beliau dimaklumkan, barisan panjang itu berpunca daripada LMM tidak dapat diperbaharui di Pusat Transformasi Bandar (UTC) dan pejabat pos.

Melalui tinjuan itu juga, beliau turut mendapati, daripada empat mesin cetak Lesen Memandu Malaysia (LMM) yang dibekalkan oleh pembekal perkhidmatan, Percetakan Keselamatan Nasional (PKN), hanya dua mesin sahaja yang berfungsi di Pejabat JPJ Johor ini (semalam).

“Perkara ini amat mengecewakan dan saya terus menghubungi serta mengarahkan PKN segera membaiki atau menghantar mesin cetak LMM. Jangan buang masa orang ramai beratur panjang dan berjemur di bawah matahari yang terik. Pihak PKN berjanji akan melakukan tindakan serta-merta.

Sistem kaunter JPJ cawangan JB ‘kuno’ – Menteri

Ka Siong turut menegur warga JPJ Johor supaya memantau kesesakan di bangunan itu, terutama pada Ahad, di samping meminta kesulitan dihadapi dilaporkan terus kepadanya. Beliau turut memberi nombor telefon bimbitnya kepada pegawai JPJ Johor dan berpesan supaya orang awam tidak dibiar menunggu berjam-jam hanya untuk mendapatkan cetakan LMM.

“Selepas lawatan kerja mengejut ini, saya dapat membuat kesimpulan bahawa sistem perkhidmatan kaunter JPJ yang sedia ada terlalu kuno (lebih daripada 10 tahun) dan perlu ada anjakan paradigma ke arah digitalisasi untuk jangka panjang bagi memastikan semua perkhidmatan kaunter JPJ menjadi lebih efisyen dan tidak menyusahkan rakyat.

“Saya akan cuba sedaya upaya mengimbangi jurang di antara perancangan JPJ dan aspirasi rakyat. Apa yang penting, perkhidmatan yang diberikan perlulah sentiasa baik, lancar, menjimatkan masa dan memenuhi kehendak orang ramai,”katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required