VIDEO: Honda City Hatchback 2022 — dari RM75k

Honda City Hatchback telah dilancarkan secara rasmi untuk pasaran tempatan minggu ini. Ia ditawarkan dalam empat varian, bermula dengan model asas 1.5 S yang dijual dengan harga RM75,670, diikuti varian pertengahan 1.5 E berharga RM83,060, serta varian tertinggi 1.5 V pula berharga RM87,860.

Manakala satu lagi varian versi hibrid, City Hatchback hadir dalam tahap kemasan paling sporty iaitu e:HEV RS — sama seperti RS sedan sebelum ini, ia akan mula dijual sedikit lambat iaitu bermula pada awal 2022, dan harganya juga akan diumumkan hampir kepada tarikh ia sampai ke bilik pameran.

Semua harga yang dinyatakan ini adalah harga atas jalan tanpa insuran, termasuk pengecualian cukai jualan oleh kerajaan sehingga 30 Jun 2022. Kesemua model menerima perlindungan waranti pengeluar selama lima tahun tanpa had perbatuan bersama lima servis dengan kos buruh percuma. Model e:HEV RS pula menerima waranti selama lapan-tahun untuk bateri lithium-ion sistem hibrid juga tanpa had perbatuan.

VIDEO: Honda City Hatchback 2022 — dari RM75k

City Hatchback ini dihasilkan dari kembar sedannya dengan hanya membuang but belakang, menjadikan ia 208 mm lebih pendek dengan ukuran panjang 4,345 mm (4,349 dengan bampar RS), dan 21 mm lebih tinggi (1,488 mm). Manakala untuk dimensi lain ia kekal sama dengan sedan iaitu 1,748 mm lebar dan jarak roda 2,589 mm.

Berbanding model yang digantikannya iaitu Honda Jazz generasi GK sebelum ini, City Hatchback lebih panjang dan lebar, tetapi lebih rendah. Ia juga menampilkan jarak roda 59 mm lebih panjang berbanding Jazz.

Ia juga berkongsi rekaan dalaman yang sama dengan model sedan termasuk papan pemuka, roda stereng dan juga tempat duduk hadapan. Namun City Hatchback ini turut menampilkan konfigurasi Ultra Seat yang sama seperti Jazz, menawarkan empat larasan tempat duduk fleksibel iaitu mod Refresh, Long, Tall dan Utility.

VIDEO: Honda City Hatchback 2022 — dari RM75k

Untuk kesemua varian dengan enjin petrol penuh, ia dijana dengan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC berkuasa 121 PS dan tork maksima 145 Nm, bagi menggantikan enjin SOHC i-VTEC pada Jazz GK sebelum ini. Namun ia masih dibekalkan dengan kotak gear CVT automatik bagi memacu roda hadapan.

Manakala untuk City RS e:HEV, ia menerima unit rangkaian kuasa hibird i-MMD (intelligent-Multi Mode Drive) yang terdiri dari enjin 1.5 liter i-VTEC kitaran-Atkinson berkuasa 98 PS dan tork maksima 127Nm. Ia digandingkan dengan dua motor elektrik iaitu unit motor generator (MGU) yang bertindak sebagai motor penghidup dan pengecas semula bateri hibrid, bersama satu lagi motor utama yang digelar sebagai Traction Motor.

Ini dan banyak lagi hal-hal berkaitan Honda City Hatchback yang perlu anda tahu. Kami rangkumkannya dalam video di atas. Selamat menonton.

GALERI: Honda City Hatchback RS e:HEV

GALERI: Honda City Hatchback 1.5 V

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required