Bahaya baiki kenderaan di lorong kecemasan; saran hubungi talian kecemasan untuk bantuan – Miros

Bahaya baiki kenderaan di lorong kecemasan; saran hubungi talian kecemasan untuk bantuan – Miros

Bukan sekali dua insiden kemalangan jalan raya berlaku yang membabitkan mangsanya adalah individu yang mengalami kerosakan kenderaan yang diletakkan di lorong kecemasan dan juga mekanik yang datang membantu. Terbaru, seorang ibu bersama lapan orang anaknya meninggal dunia selepas kereta yang mereka naiki yang mengalami kerosakan telah dilanggar oleh sebuah treler. Kejadian yang berlaku di di kawasan Rehat & Rawat USJ Lebuhraya Elite menghala Shah Alam, turut menyebabkan seorang mekanik yang mahu membaiki kereta tersebut terkorban.

Kejadian menyayat hati itu mendapat perhatian pelbagai pihak termasuk Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros). Pengerusi Lembaga Pengarah Miros, Datuk Suret Singh, berkata, cubaan membaiki kenderaan atau menukar tayar pada lorong kecemasan di lebuh raya adalah amat berbahaya.

Justeru, pengguna lebuh raya disaran agar tidak cuba membaiki kenderaan rosak di lorong kecemasan, sebaliknya menghubungi talian kecemasan 999 atau pengendali lebuh raya bagi mendapatkan bantuan, laporan Bernama.

Bahaya baiki kenderaan di lorong kecemasan; saran hubungi talian kecemasan untuk bantuan – Miros

“Semua pengendali lebuh raya mempunyai pasukan peronda dan penyelamat, jadi hubungilah mereka untuk mendapatkan bantuan serta mengelakkan kehilangan nyawa. Jika tiada dalam simpanan telefon, nombor pengendali lebuh raya boleh diperoleh melalui carian Google.

“Biasanya pasukan peronda lebuh raya akan tiba secepat mungkin dan menunda kenderaan rosak ke kawasan rehat berhampiran selain semua penumpang perlu keluar dari kenderaan dan berkumpul di luar penghadang jalan,” katanya.

Tambah beliau, kenderaan rosak perlu dipasangkan lampu kecemasan dan pemandu disarankan meletakkan ‘segi tiga pantul cahaya’ atau kon keselamatan kira-kira 30 meter di belakang kenderaan selain menggunakan lampu suluh bagi tujuan itu.

“Ini bagi membolehkan pemandu lain dapat melihat kenderaan rosak yang diletakkan di lorong kecemasan. Pengguna lebuh raya dicadangkan supaya menyimpan baju pantul cahaya untuk digunakan pada waktu malam jika berlaku kerosakan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required