Baucar RM1k untuk baikpulih/pembelian ganti kenderaan peribadi ‘total lost’ disebabkan banjir -PM

Baucar RM1k untuk baikpulih/pembelian ganti kenderaan peribadi ‘total lost’ disebabkan banjir -PM

Menerusi Bantuan Banjir Keluar Malaysia dengan nilai keseluruhan sebanyak RM1.4 bilion, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut mengumumkan pemberian baucar RM1,000 untuk pembaikan atau pembelian bagi menggantikan kenderaan peribadi yang total lost kepada mangsa banjir.

Menurut beliau, inisiatif diperkenalkan itu dapat meringankan beban mangsa banjir yang mengalami kerosakan kenderaan peribadi mereka, laporan Bernama.

Dalam masa yang sama, beliau turut berkata, hampir semua syarikat kereta juga menawarkan khidmat tunda percuma selain potongan harga lebih 25% bagi baikpulih kenderaan yang rosak akibat banjir, ini termasuklah Perodua dan Proton.

Baucar RM1k untuk baikpulih/pembelian ganti kenderaan peribadi ‘total lost’ disebabkan banjir -PM

“Hampir semua (syarikat kereta) bersetuju menyediakan perkhidmatan tunda kereta secara percuma dan diskaun sebanyak 25% atau lebih untuk alat ganti dan upah baik pulih di pusat servis berdaftar. Malah beberapa syarikat pula menawarkan bayaran secara ansuran sehingga tempoh satu tahun,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Pada 22 Disember lalu, Ismail Sabri turut mengumumkan moratorium bayaran balik selama enam-bulan juga akan ditawarkan kepada mangsa banjir yang melibatkan pinjaman pembiayaan kenderaan, perumahan dan hartanah, pinjaman peribadi dan/atau baki kad kredit tertunggak. Malahan antara kemudahan yang disediakan termasuklah penangguhan bayaran balik atau pengurangan bayaran ansuran.

Beliau turut berkata, bagi menambah akses tunai kepada mangsa, Bank Simpanan Nasional (BSN) dengan dana keseluruhan RM100 juta menawarkan pembiayaan sehingga RM10,000 tanpa faedah dengan tempoh bayaran balik sehingga 41 bulan termasuk moratorium bayaran balik selama enam bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required