SPYSHOT: Hatchback Peugeot 308 dilihat diuji di Pulau Pinang, akan dilancarkan di Malaysia tak lama lagi?

SPYSHOT: Hatchback Peugeot 308 dilihat diuji di Pulau Pinang, akan dilancarkan di Malaysia tak lama lagi?

Peugeot 308 generasi ketiga baru sahaja diperkenalkan pada peringkat global tahun lalu. Dengan pengurusan baharu yang diambil alih Bermaz Auto (BAuto) di Malaysia, bila agaknya 308 ini di bawa ke pasaran tempatan? Nampaknya mungkin tak lama lagi kerana unit ujian kereta tersebut telah pun ditemui disini!

Imej sebuah Peugeot 308 yang ditemui sedang diuji di Bayan Lepas, Pulau Pinang ini dikirimkan oleh pembaca paultan.org, Win. Ini merupakan model keempat Peugeot yang dilihat diuji di Malaysia selepas 508, 2008 dan trak pikap Landtrek. Dari keempat-empat model tersebut, setakat ini diketahui bahawa BAuto akan melancarkan 2008 dilancarkan bulan ini, manakala Landtrek pula dijadual akan dilancarkan pada suku ketiga tahun ini.

Sehingga kini, masih lagi belum terdapat sebarang laporan atau petunjuk bila 308 ini akan dilancarkan secara rasmi di Malaysia. Unit yang dijumpai ini berkemungkinan prototaip pra-produksi, dan mungkin turut akan dipasang secara tempatan menerusi kilang syarikat induk Peugeot iaitu Stellantis yang terletak di Gurun, Kedah.

Peugeot 308 ini merupakan model pertama jenama dari Perancis berkenaan menggunakan logo ‘kepala singa’ baharu yang diperkenalkan pada Februari 2021. Ia diasaskan dari platform modular EMP2 sama seperti model sebelumnya, tetapi menampilkan bentuk lebih sporty dengan dimensi 20 mm lebih rendah, 11 mm lebih panjang dan jarak roda 55 mm lebih jauh.

Tiga jenis unit rangkaian kuasa dihasilkan untuk model ini termasuk enjin petrol 1.2 liter PureTech (pilihan talaan 110 PS hingga 130 PS), enjin diesel 1.5 BlueHDi dan versi hibrid petrol-elekrik 1.6 PureTech Hybrid (pilihan talaan 180 PS atau 225 PS).

Masih belum dapat dipastikan unit yang mana akan ditawarkan di Malaysia. Namun dengan gaya berani dan agresif BAuto dalam memperkenalkan teknologi elektrifikasi, tak mustahil mereka akan membawa sekali 308 dengan pilihan unit penjana hibrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required